본 연구는 글로벌 SPA 브랜드에 대응할 수 있는 국내 기업의 한국형 패션 SPA 브랜드의 발전을 위한 디자인경영 전략을 연구하는 것이다. 최근 몇 년 사이 국내의 패션 기업들이 한국형 토종SPA 브랜드들을 런칭하기 시작했다. 이는 90년대 이후 미국의 GAP, 일본의 UNIQLO, 스페인의 ZARA, 스웨덴의 H&M 등이 세계적으로 큰 성공을 거두고 한국에도 진출함으로써 국내의 의류산업에 큰 영향을 주었기 때문이다. 현재 국내의 패션산업은 소비자 라이프 스타일의 급격한 변화, 새롭고 다양한 유통채널의 출현, 해외 브랜드들의 직진출 안정화 및 선진 유통업태의 빠른 확산으로 엄청난 변화의 시기를 겪고 있다. 이에 대응해 2010년을 전후로 SPAO, MIXXO, 8 SECONDS, TOPTEN 등 한국형 SPA 브랜드들이 출현하기 시작했다. 이들을 위해 글로벌 SPA 브랜드로 성공한 H&M, ZARA, UNIQLO의 디자인경영을 연구하고 차별화전략을 분석했다. 그리고, 국내 SPA 브랜드의 현황을 파악해 현재 실행되는 전략들을 평가하고 향후 브랜드가 나아갈 방향을 디자인경영 전략을 통해 제안했다.This study aims to research on design management strategies for the development of Korean fashion SPA brands of domestic companies that can compete with global SPA brands. In recent years, domestic fashion companies have begun to launch Korean native SPA brands. This is because since the 90s, GAP of America, UNIQLO of Japan, ZARA of Spain, and H&M of Sweden have won great success worldwide, and by advancing to Korea, they have had great effect on the domestic clothing industry. Currently, the domestic fashion industry is going through a period of great change due to sudden change in consumer lifestyle, emergence of new and various distribution channels, stabilization of direct advancement of foreign brands, and rapid spread of advanced distribution structure. In response, Korean SPA brands such as SPAO, MIXXO, 8 SECONDS, and TOPTEN began to emerge before and after 2010. For them, this research studied design management of brands that succeeded as global SPA brand such as H&M, ZARA, and UNIQLO and analyzed differentiation strategies. Also, by understanding the current situation of domestic SPA brands, it evaluated the strategies being implemented currently and proposed the future direction of the brands through design management strategies.