이 연구는 Carl Rogers가 제안한 현전재성을 도가의 무위자연에 비추어 구체화하는 방법을 탐구하였다. 연구 결과 상담에 대한 Rogers의 기본 철학이 도가의 정신과 매우 유사함을 발견할 수 있었고, 특히 Rogers의 현전재성은 도가의 실천법인 무위자연과 일맥상통하는 방법임을 알 수 있었다. 아울러 현전재성은 무위자연하는 다양한 방법들을 통해 보다 실제적이면서도 세련된 상담 방법으로 활용될 수 있음을 알 수 있었다. 무위자연은 Rogers의 현전재성에서 보이는 직관적, 충동적, 즉시적 측면들을 극복할 뿐 아니라 생산적인 상담을 위해 상담자가 취해야할 다양한 원리와 방법을 제공해주는 귀중한 자원이라는 사실이 밝혀졌다. 현전재성을 구현하는 상담 방법으로. 무지법(판단 중지하기), 무사법(스타일 버리기), 무기?무용법(비우고 몰입하기), 무사려법(틀지움 거부하기), 무욕법(청담자 욕구 따르기), 무언법(제 3의 귀로 듣기), 무사법(자기의 흐름에 맡기기) 등 일곱 가지의 무위자연법을 소개하였다.This study tried to clarify the concept of presence suggested by Carl Rogers and develop counseling methods for presence using Taoism's Muwijayun. As a result, this study found that basic counseling philosophy of Carl Rogers' and the way of thinking of Taoism was very similar. Especially, Muwijayun, the acting principle of Taoism could be interpreted as almost same with presence. It was also found that various practical counseling techniques activating presence could be developed if the concept of Muwijayun were adopted. Muwijayun seemed to overcome the weakness of carl Rogers' presence which emphasized the intuitive, exploseve and instant response and provide important principles and methods for counselor doing productive counseling.