현진건의 「피아노」는 근대 理想的 家庭을 꾸민다는 근대 부르주아 계급의 삶의 허위성을 고발하고, 민족의 역사적 굴곡 속에서 가진 자의 분수 잃은 행동에 당대 사회를 바라보는 지성인의 모습을 보여주고 있다. 이상적 가정에 필수품인 피아노를 갖지 못한 주인공과 그의 아내는 피아노 연주에 무능력자들이다. 그러나 그들은 그 아이템을 소유함으로써 부르주아적 지위를 드러내고자 한다. 삶의 허위의식과 아이러니를 보여준 것이다.
식민지 대중 매체들은 앞을 다투어 이상적 가정에 관한 여러 논설들을 제공하였고 해외의 가정생활을 게재함으로서 조선의 가정 제도에 변화를 불러일으켰다. 가부장적 가족제도에서 개인적인 가정 형태로 일정도 변화가 있었다. 이러한 변화는 교양 있는 가정이라는 부르주아 계급의 理想像이 반영되었고 현모양처·전업주부라는 개념도 나오게 되었다. 이때 피아노는 부르주의 계급의 지위를 상징하는 중요한 표기로서 작용을 하였다.
본고에서는 우리의 洋樂수용 속에서 피아노의 위상과 의미를 탐구하면서 피아노가 근대 부르주아 아이템으로 자리 잡는 과정이 드러났다. 이 과정을 통해 근대에 생긴 “理想的 家庭”이라는 것이 극소수 사람의 전유물이었음을 밝혀내었다. 당대 대중 매체가 염두에 두고 있었던 조선의 中産階級에 대해 심도 깊게 조사를 한 후 객관적 자료와 대비시켜 조선의 중산계급의 존재유무에 대해서 평가를 내렸던 것이다. 중산층의 유무는 “理想的 家庭”이 존재하기 위한 기반이기 때문이다. 따라서 본고는 피아노의 문화사회적 의미에서 前代의 일상을 재구하고자 하였다. 그렇기 때문에 거대담론과 구분되는 삶의 양상들이 다양한 시각을 볼 수 있는 계기가 마련 될 것이며, 문화적 기억 속에 내장되어 있는 피아노에 대한 의식이 본고를 통해 드러났다.The piano prosecuting the raw untrue characteristic of the modern bourgeoise class that, it is ready the ideal home of modern times, has shown the form of the intelligent person who watches the society of this generation in the conduct which loses the fraction of the person whom it had during historical crookedness of race. The protagonist and that wife who cannot have the piano which is the necessity in ideal home are the disabled power people in piano performance. But they try probably to display bourgeoise position by the fact that item is owned. Raw untrue consciousness and irony were shown.
The popular media of colony disputing before, it regards ideal home, many discourses offer intimately, by the fact that home life of the foreign country is placed it had change in the Korean home system. With the house father long family system schedule there was change with private home form. As for this kind of change the ideal image of the bourgeoise class, home which is culture was reflected and reached the point where also the concept of the good wife Ken mother and the housewife emerges. This time, the piano operated as the important inscription which symbolizes the position of class of the bourgeois.
If by the way according to of Western concept, core of ideal home is middle class. But the Korean of that time intermediate class falls 沒 thoroughly and is intimate, the agricultural class which is 80% of all citizen really it was more terrible. Illuminating ideal home in case of Korea, when you saw, thoroughly it was ideal of high-level layer and the general tendency of Korea it was verified that distance is distant. Accommodation process of the especially piano was monopolized ones of bourgeoise class it operated and their cultural predominance characteristics are proven as a good item.
The piano is the first musical instrument which appears with the commodity. As for the reason where the piano has cultural social characteristic technological innovation and market development being linked, because it is the musical instrument which spreads. As for the piano accommodation group of origination period as for feature thoroughly it was formed to the group combination of art and first floor among class. So therefore ideal home of the piano and the bourgeois the relationship of indivisibility is formed. The cultural memory for the piano went down until today. Piano boom of eighties that counterevidence is dense Toda who is the cultural phenomenon which is done.