본 연구는 대학 교양음악 수업의 목적에 부합되도록 음악의 지적, 예술적 교육과 더불어 사회 문화적 측면을 강조하여 동시대의 문화예술과 연계된 다양한 주제와 활동을 제시하는 수업방안을 연구하는 것을 목적으로 한다. 이에 학생들의 능동적인 참여를 유도하여 음악지식이 학생들에 의해 구성되고 맥락적이며 사회적으로 이해될 수 있도록 예술 영역 간의 통합과 상황적 교수학습으로 구축된 통합적 접근을 적용 하였다. 본 논문에서는 대학 교양음악수업에서 필요하다고 생각되는 4개의 주제와 세션을 가지고 대학생들에게 적극적인 음악 경험과 예술 문화적 활동과의 연계, 그리고 실생활과의 연결을 제공하는 통합적 접근에 의한 교양 음악수업 지도방안을 제시하였다.The purpose of this study is to provide the curriculum of Music Appreciation Course to undergraduate students who need to explore and learn music as a general artistic education. This curriculum is focused on integrated approaches especially linked with cultural and artistic aspects that is composed with various musical subjects and activities. This study suggests integrated approach and contextual teaching and learning strategies that can help student to construct their musical knowledges through their voluntarily participation. Based on this concept, this study develops four sessions of curriculums for this course, in terms of 1) Sonata form that develops musical themes 2)Music and Literature 3) Music and Drama 4) Music that completes Film, which include various musical experiences, integration of artistic and cultural activities and contextual learning activities connected to students' real life experience.