관광분야에서 동기에 관한 많은 연구에도 불구하고 비무장지대 방문객에 관한 동기, 시장세분화, 그리고 가치 연구는 미흡한 실정이다. 이러한 측면에서 본 연구의 목적은 요인분석을 통하여 비무장지대 관광객의 주요 관광동기요인을 확인해내고, 이를 토대로 군집분석을 실시하여 비무장지대 방문객을 세분화하며, 세분시장별 가치에 있어서 차이가 있는지를 규명하고자 한다. 또한, 인구통계 및 행동변수를 토대로 도출된 군집 간에 차이가 존재하는지를 검증하고자 한다.
요인분석 결과 5개의 동기요인(신기성, 모험성, 정보성, 평화소중성, 향수성)이 도출되었으며, 이중 요인 평균값이 매우 낮아 의미가 없다고 판단되는 향수성 요인을 제외한 4개 요인을 기준으로 2단계 군집분석을 실시한 결과, 2개의 집단(소극적 관광동기 방문객, 적극적 관광동기 방문객)으로 분류되었다. t-test 실시결과 이들 두 집단은 관광목적과 인구통계적 특성 변수(동반자 형태, 정보원천, 월소득, 연령, 결혼여부, 직업)에 있어서 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 또한, 비무장지대 가치항목에 대해 요인분석을 실시한 결과, 3개 요인(총체적 가치, 감정적 가치, 금전적 가치)이 도출되었으며, 각 요인의 평균값을 기준으로 해볼 때 총체적 가치가 가장 높게 나타났다. 세분화된 군집 간 가치요인에 있어서 차이가 있는지를 검증하기 위해서 독립표본 t-test를 실시한 결과 3가지 가치요인 중 총체적 가치에 대해서만 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.Despite of numerous research on motivation in the field of tourism, little research has been conducted for identifying motivations of the Korean DMZ visitors and then segmenting them with distinct subgroups for practical marketing strategies. In this respect, this study aims to identify the underlying dimensions of motivation for the DMZ visitors, using a factor analysis; to segment the DMZ market, using a two step cluster analysis based on derived motivation factors; to investigate any difference between two segments with respect to value; and to examine any differences between market segments with respect to socio-demographic and behavioral variables.
The results of this study show that five underlying motivation dimensions were derived: novelty, adventure, information, peace, and nostalgia. The results of two step cluster analysis indicate that two distinctive segments were identified: passive and active motivation visitors. These two segments were significantly different with respect to purpose of visit, type of partner, information sources, income, age, marital status, and occupation. Additional factor analysis for the value of visiting DMZ was performed. In the process of factor analysis, three factors of value(overall value, emotional value, and monetary value) were derived. The results of t-test indicate that statistically significant difference existed between two segments with respect to overall value.