본 연구는 인터넷 홈페이지를 활용해 우리나라 옥외광고 산업 분야의 PR 개선방안을 모색하고자 진행되었다. 이를 위해 국내 옥외광고 사업자와 종사자를 지원하고 있는 대표 기관인 한국옥외광고협회(Korea Outdoor Advertising Association)와 동일한 기능을 하고 있는 미국옥외광고협회(Outdoor Advertising Association of America, Inc.)의 홈페이지에 대한 내용분석을 실시했다. 홈페이지 분석은 웹 디자인(Web Design), 정보제공(Publicity PR), 정보교환(Interactive PR), 이용자 편의(User Friendliness) 등 네 가지 요소를 중심으로 이루어졌다. 분석결과 한국의 경우 디자인 면에서 볼 때, 전반적으로 레이아웃이 산만해 주목성과 정돈성이 부족하고, 공중과의 정보교환과 Two-Way Communication에 있어 약점이 드러났다. 그러나 다양한 공중을 대상으로 한 정보제공 노력이나 주요 메뉴에 대한 접근, 메뉴 명칭의 명확성 등 이용자 편의에 있어서는 강점을 보였다. 미국의 경우 홈페이지 레이아웃이 심플해 주목성이 높고, 정기적인 웹 세미나(webinar)등을 개최함으로써 다양한 공중들과의 Two-Way Communication을 시도하는 노력이 돋보였다. 그러나 제공되는 정보량이 다소 부족하고, 메뉴 찾기나 관련 사이트로의 이동 등 이용자 편의에 있어서는 다소 약점이 드러났다. 결론적으로 우리나라 옥외광고협회의 홈페이지는 인터넷 PR 활성화 차원에서 보다 다양한 공중을 대상으로 맞춤형 정보 서비스 제공의 확대와 함께 공중과 상호작용할 수 있는 인터렉티브(interactive) PR에 주력해야 할 것으로 보인다.This research has been studied to find the better PR strategies on internet homepage of outdoor advertising industry. The study analyzed the contents of homepage of two representative agencies, KOAA and OAAA which support the whole outdoor advertising industry. The webpage analysis has been conducted based on four major factors of Web Design, Publicity PR, Interactive PR, and User Friendliness. As the result of Korean webpage analysis on design aspects, generally the layout is distracted that has lack of attention and arrangement and also has weak points on interats, ge with pn design astwo-way communication. Hows er the Korean webpages have advantages on stri dng to offer dnformations to diverse pn desgn asuser friendliness such aignccess to main menugn asdefinitude of menugtitles thn the American webpage studies, the homepage layouts are simple that has he o note n asshow efforts to attemptstwo-way communication with pn desigby holddng web seminars perioddcally. But the American webpages have weak points on offering insufficient information and user friendliness such as slow loading speed and difficulty in finding menu. In conclusion, KOAA needs to focus its efforts on extending offering user-oriented information service and