최근 급변하고 있는 인터넷 환경으로 기업은 기업 블로그라는 새로운 PR 커뮤니케이션 수단을 통해 고객 공중과 장기적인 관계를 형성하여 기업의 충성도를 제고하고자 노력하고 있다. 본 연구는 기업 블로그를 이용하는 공중의 유형별 요인들을 발견하고 향후 기업 블로그의 활성화 방안을 전략적으로 접근하여 기업 PR 효과의 극대화를 이루고자 하는 것이다. 본 연구는 인간의 주관적인 요소를 측정하고자 개발된 Q 방법론을 통하여 기업 블로그를 이용하는 공중의 유형을 발견하고 이를 전략적인 모형으로 구축하였다. QUANL 분석을 통해 모두 3개의 유형을 발견하였는데 제1유형은 기업 블로그를 통해 제품 활용도를 높일 수 있는 ‘진실추구형’, 제2유형은 제품과 연계한 다양한 이벤트 및 문화활동을 참여하기 위하여 기업 블로그를 활용하는 ‘문화활동형’, 제3유형은 고객 공중들 간의 감정공유와 친목도모를 통한 ‘커뮤니케이터형’으로 분류하였다. 공중의 유형별 기업 블로그 형태에 따른 전략 모형을 구성하여 제1유형에 ‘정보집중전략’, 제2유형에 ‘문화연계전략’과 1유형과 2유형의 상호작용을 통하여 제3유형은 ‘관계강화전략’으로 발전된 모습을 보여주게 된다. 따라서 기업은 블로그를 통해 기업의 만족과 신뢰도를 향상시키고, 효과적인 PR 커뮤니케이션 수단으로 활용하여야 할 것이다.Due to the recent rapidly changing internet environment, companies are making effort to promote their loyalty by forming a long-term relationship with publics through corporate blogs which are new PR communication means. The purpose of this study is to discover factors on public segmentation who use corporate blogs, and to accomplish maximization of business PR communication effects through revitalization measures and strategies depending on the corporate blog in the future. In this study, the public types that uses corporate blogs was found through the Q methodology, which was developed for measuring human subjectivity factors. This was built as a strategical model. All three types were discovered through QUANL analysis. Type I was ‘the truth-pursuing’ that could raise product application from corporate blogs. Type II was ‘the cultural activity’ that uses corporate blogs in order to participate in various events and cultural activities connected with products. Type III was classified as ‘the communicator’ for sharing emotions and promoting friendship among publics. From the strategical model depending on corporate blog form which is classified by public type, an advanced feature as a relationship strengthening strategy of type III will be shown, through information focus strategy on type I, cultural connection strategy on type II, and interaction between types I and II. Therefore, the business should improve its satisfaction and reliability through blogs, and use them as effective PR communication measures.