본 연구는 보육교사가 영아수학교육에 대해 어떠한 인식과 요구를 가지고 있는지를 파악하여 현장에서 바람직한 영아수학교육을 실천하는 데 있어 시사점을 도출하고 현장에서 적용 가능한 영아 수학교육 프로그램 구성을 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 연구대상은 G시에 소재한 보육시설에 근무하고 있는 영아를 담당하는 보육교사 130명이며, 연구도구는 선행연구와 표준보육과정을 기초로 하여 본 연구자가 수정 보완하여 사용하였다. 연구결과 첫째, 보육교사의 학력에 따라 영아수학교육의 목적, 내용, 운영 및 계획, 영아수학교육에 대한 요구에 있어 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 경력에 따라 영아수학교육의 목적, 내용, 운영 및 계획, 영아수학교육에 대한 요구에 있어 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.The purpose of this study was to investigate child care teacher's recognition and demands towards mathematical education for infants & toddlers. The subjects of this research were a total of 130 teachers of child care centers in G city. The questionnaire was made up by the researcher on the basis of established theories in early mathematics education & the standard child care curriculum.
The collected data were analyzed by frequencies, percentages, one-way ANOVA and χ² using SPSS 12.0 program. The results of this study were as follow: First, there were statistically significant difference in object, contents, operation, plans, and demands towards mathematical education according to child care teacher's academic background. Second, there were statistically significant difference in object, contents, operation, plans, and demands towards mathematical education according to child care teacher's career. Thus, the results of this study provide basic information for composing and operating the mathematical education for infants & toddlers.