본 연구에서는 독자들의 자료선택 등에 도움을 주고자 전북대학교에 재
직 중인 이공계 교수들을 대상으로 하여 반복독서 실태를 조사하여 분석하
였다. 연구 결과 밝혀진 중요한 사실들은 다음과 같다.
첫째, 대부분(81.0%)의 교수가 반복독서 경험을 가지고 있고, 반복독서
경험 비율이 40~50대(81.2%)와 50~60대(81.6%) 간에 큰 차이가 없으며, 반
복독서 횟수는 2회가 가장 많고 이어서 3회가 많다. 둘째, 가장 기억에 남는
도서를 다독한 교수는 전체의 절반을 약간 초과한다(52.4%). 셋째, 2회 이상
다독한 독자의 수가 가장 많은 도서는 삼국지(47.6%)이고 이어서 어린왕
자(29.85%), 그리스 로마 신화(23.8%), 무소유(22.0%), 먼나라 이웃나
라(15.5%) 등의 순이다. 넷째, 다독자수와 함께 반복독서 횟수까지 감안하
여 중요도를 평가한 결과 가장 중요도가 높은 도서는 삼국지(253회), 어
린왕자(166회), 그리스 로마 신화(115회), 무소유(81회), 먼나라 이웃
나라(73회) 등의 순으로 나타났다. 가장 중요도가 높은 도서 4권은 30~40대
와 50~ 60대에서 일치할 만큼 유사한 이용행태를 보인다. 다섯째, 대부분의
교수가 즐거움 또는 교훈을 얻기 위하여 반복독서를 하고 있다.The goal of this study is to examine what kind of repeated-reading habit of faculty
of science and technology have, what sort of books they read repeatedly, and what
preferences they have depending on their age.
A questionnaire was provided to faculty of science and technology at Chonbuk
National University and their repeated reading experiences were surveyed. The results
of the statistical analysis are as follows:
1) Most faculty of science and technology have experienced repeated reading.
2) The number of professors who have experienced repeated reading twice is the
highest and next, those who have read repeatedly 3 times.
3) More than half of the professors have read their favorite books several times.
4) The importance of books in this study was judged on the basis of the number
of repeated readers and the frequency of reading. The order of important books
is as follows: The Tale of Three Kingdoms, Little Prince, The Greek and Roman
Mythology, No Possession.
5) Professors read the same books repeatedly to enjoy and learn something.