이 연구는 태권도 수련의 자아개념에 대한 가설적 인과모형을 통해 그 관계를 검증하고자 수행되었다. 즉, 참가동기, 학교생활만족, 자아개념을 설정하여 구조방정식모형을 이용한 가설적 구조모형 검증을 통해 잠재 변인들 간의 인과적 관계를 검증하였다. 조사대상의 모집단은 초등학교 태권도 수련생이었으며 이 연구에서는 충청도에 소재하고 있는 10곳의 초등학교 태권도 수련활동 참가자를 무선집락표집방법을 이용하여 최종적으로 사용된 유효 표본은 187명 이었다. 이상의 연구방법과 절차에 의해 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 개인적 특성에 따라 자아개념은 차이가 있다. 둘째, 초등학교 태권도 수련활동 참가자의 자아개념을 설명하기 위해 제안된 모형은 적합하였다. 셋째, 초등학교 태권도 수련활동 참가자의 자아개념에 영향을 미치는 요인들의 상대적 영향력은 참가동기, 학교생활만족 순으로 나타났다.The purpose of this study is to examine the relationship among variables by establishing Self-conceps model on the school life satisfaction of elementary school students who participate in Taekwondo training activities. By classifying the motive of participation as exogenous latent variable, and school life satisfaction as endogenous latent variable, this study investigates the causality among latent variables through the verification of the hypothetical structural model by use of Structural Equation Model. In this study, The population of this study is elementary schoolers who train on Taekwondo. Taekwondo-training students in elementary schools located in Choongchung province are sampled by use of Cluster Random Sampling method, and 187 students are finally selected as valid sample. With the above methods and procedures, the results of this study are as follows. First, there are differneces in Self-conceps according to individual qualities. Second, the initial structural model designed to explain Self-conceps of elementary schoolers participating in Taekwondo training was inappropriate for the analysis due to some measured factors of motive of participation. The revised structural model, is appropriate improper mesured factors. Third, the relative influence over the factors affecting Self-concepsof elementary schoolers training on Taekwondo is the greatest in motive of participation, and the school life satisfaction come after in order.