한국의 방위사업분야에서 IPT(Intetgrated Project Team) 제도는 2006년도에 도입하여 운영 중이다. 방위 사업관리 인력은 한정되어 있는 반면에 관리해야 할 사업 수는 지속적으로 증가하고 있어서 IPT를 효과적으로 운영하여 사업을 관리하는 방안이 필요하다. 기존에는 방위사업의 성과에 영향을 미치는 IPT 운영요인에 관한 연구는 이루어졌지만, IPT 운영 실태를 실증적으로 조사 분석한 연구는 이루어지지 않았다. 본 연구에서는 IPT를 효과적으로 운영하기 위해 관리해야 할 요인들을 선정하고, IPT 운영요인별 현재 수준을 조사하여 중요도 인식수준 대비 현재 수준의 차이를 실증적으로 분석한다. IPT 운영요인은 기존의 연구를 기초로 전문성, 의사소통, 리더십, 상호협력, 통합성, 보상으로 선정하였으며, 조사 결과 6개 요인 모두 중요도 수준 대비 현수준이 낮았다. 그리고 조사 분석결과를 바탕으로 IPT를 효과적으로 운영하기 위한 방안을 제시한다.IPT(Integrated Project Team) system has been operating in the national defense acquisition of Republic of Korea since 2006. The program management personnels are limited, while the number of national defense acquisition programs have been consistently increased. Consequently, the ways to effectively operate IPTs for the management of the acquisition programs should be considered. Management factors of IPTs effect to national defense acquisition programs have been studied previously, but there is no empirical study on the investigation and analysis of current level of the management of IPTs. In this study, we choose 6 management factors of IPTs, which are professionalism, communication, leadership, cooperation, integration and a reward. Then we investigate the current level of each factor and analyze the gap between the current level and the perceived significance level. As a result of the research, the current level of all 6 management factors are lower than the perceived significance level. And, we propose ways to effectively operate IPTs.