항공운송 시장의 경쟁이 확대되면서 많은 항공사들이 경쟁 우위 확보를 위해 다각적인 전략도구를 개발하여 운영하여 왔다. 상용고객우대 프로그램 (frequent flyer programs. FFPs)은 항공사에서 개발된 대표적인 전략도구로 고객의 충성도 제고를 통한 고객 이탈 방지 및 재구매 유도를 목적으로 하고 있다. 항공사의 FFPs가 보편화 되면서 대부분의 항공서비스 이용 고객은 항공사 FFPs 회원에 가입하여 항공서비스 또는 제휴 서비스 이용을 통해 마일리지를 적립하고, 적절한 보상서비스를 이용하고 있다. 그러나 항공사가 제공하는 보상서비스의 가치는 고객이 지불하는 마일리지 포인트의 가치와 차이가 날 수 있어 항공사에서 다양한 보상서비스를 제공하고 있음에도 실질적인 보상서비스 이용은 정체되고 있다. 본 연구에서는 항공사의 FFPs 보상서비스에 대한 고객의 인지가치를 컨조인트 분석을 이용하여 산출하고, 이를 바탕으로 고객 선호도가 높은 FFPs 보상서비스를 설계하여 항공사의 누적 마일리지 소진이 활성화 될 수 있도록 한다.This paper focuses on frequent flyer programs (FFPs), which have been used for a long time by most airlines as a powerful marketing tool. The preference for FFP reward services and the customer perceived values for mileage points differ among FFP members. Airlines should design a customer-oriented reward service based on customer preference to motivate the usage of mileage points. The intention for using mileage points is affected by various kinds of attributes such as reward items, consuming mileage points for rewards and time of usage. In this paper, we have focused on evaluating customer perceived values of attributes of FFP reward services. A conjoint analysis model is applied to get the preference value of each attribute. Some empirical experiments are conducted in relation to Korean customers. From the empirical survey, the preference values of attributes are evaluated for different scenarios with respect to the number of mileage points. With the preference values of attributes, we can find several implications for airlines regarding the development of various FFP strategies.