항공화물에 대한 수익경영과 항공여객에 대한 수익경영은 전체적인 운영 측면에 있어 그리 큰 차이가 없다. 즉 한정된 자원의 공급예측, 공급량 할당에 대한 최적화, 예약취소와 당일 부도를 고려한 초과예약, 경쟁사 및 6수송을 고려한 최적 공급배분 등 이들 제 요인은 항공화물과 여객에 동일하게 적용되는 수익경영 관리프로세스이다. 그러나 항공여객을 대상으로 한 수익경영은 사전 확정 공급석을 기준으로 출발당일 최종 수요를 예측하는 동시에 효율적인 가격조합을 통하여 최적의 수익을 창출 하는 연구라면, 항공화물의 수익경영은 항공여객에 있어 주어진 좌석이라는 공급, 즉 운영공간을 고정요소가 아닌 변동요소의 구성으로부터 시작된다. 따라서 본 연구에서는 항공화물의 공급공간을 정확히 예측하기 위한 방안으로 항공운송구간을 단일구간(single-leg)으로 한정하고, 항공여객 예측모델인 동적계획(DP)모형을 변형시켜 최적의 공급공간을 예측하는 항공화물동적모형(acDP)을 제시한다.There is no great difference of revenue management between air cargo and airline passenger in general. In other words, supply prediction of limited resources, optimization of feed rate allocation, cancellation, overbooking concerning bankruptcy, supply distribution concerning rival company and 6-transportation are equally applicable to air cargo and airline passenger which is process of revenue management. The revenue management targeted on airline passenger can predict future forecasted demand and produce profits by managing optimum cost based on reserved seats beforehand. But the revenue management targeted on air cargo is just supply of given space which is not fixed and it can be fluctuating. Also, it needs a prior prediction process such as volume, weight, and shape of air cargo, it differs to revenue management based on airline passenger. Consequently, the study suggest Air Cargo Dynamic programming(acDP)model which predict optimum supply space. Creating maximum profit requires to predict actual supply space, so to limit air transportation section to a single-leg and to transform basic Dynamic Programming Model.