본 연구의 목적은 다문화 가정을 재현하는 광고의 수용 유형에 관한 연구로서, 다문화 가정 공익광고에 나타난 수용자의 주관적 성향의 유형을 살펴보고, 구분된 유형을 바탕으로 유형별 특징을 고찰하였다. 본 연구를 위해서 Q 방법론적 접근이 진행되었으며, QUANL 분석 프로그램을 이용하여 총 27개의 Q 표본과 29개의 P 표본(사람)을 연구에 사용하였다. 최종적으로 네 가지 유형이 발견되었는데, 각각의 유형을 ‘지역적 성향 내포형(Connotative geographical bias)’, ‘이데올로기적 성향 내포형(Connotative ideological bias)’, ‘관념적 성향 내포형(Connotative abstract bias)’, ‘정책적 대안 제시형(Alterative provides)’으로 명명하였다. 구분된 유형들은 다문화 가정 공익광고를 이해하는 관점이 다문화 가정을 받아들이는 개인들의 주관적 인식의 차이에서 출발하고 있음을 나타냈는데, 그 특성을 분석하여 포지셔닝시킴으로써 전략적 관점에서의 커뮤니케이션 전략을 제시하였다.The purpose of the study is to find the factors of perception of advertisements reflecting multicultural families. It examine the factors of public service advertisements, and inquires into characteristics of the factors. The research design was a Q-methodological Approach and analyzed using a QUANL PC program. Total of 27 Q samples were sorted by 29 P samples in accordance with a Q sort distribution. There are four factors distinct in the public service advertisements: ‘Connotative Geographical Bias’, ‘Connotative Ideological Bias’, ‘Connotative Abstract Bias’ and ‘Alterative Provides’. The identified factors showed the fact that a viewpoint of understanding multicultural advertisement is derived from the difference of recognition of individuals interpreting multicultural family.