본 연구는 인문학 및 사회과학 분야에서의 융합교육에 초점을 맞추어 그 실태를 조사하고 분석하는 데 목적을 둔다. 우선 인문학 및 사회과학 분야에서의 융합교육과 관련하여 그간 진행되어온 선행 연구들을 검토하여 인문학 및 사회과학 분야에서의 융합교육의 필요성과 의미에 대한 심층적이고 세분화된 이론적 논의가 여전히 부족하다는 점과, 실증 연구에 있어서도 제도적 실태나 교육모델에 대한 단순한 소개에 그치고 있음을 지적하였다. 이런 문제점을 해결하기 위해 본 연구에서는 홈페이지 등을 활용한 객관화된 자료를 전체 대학을 대상으로 수집하였을 뿐만 아니라 인문학 및 사회과학 분야 융합교육의 전문가를 대상으로 하는 심층면접 조사를 선행하여 실시하였고, 이를 바탕으로 융합교육을 담당하는 교수자와 수강생들을 대상으로 하는 설문문항을 작성하고 그 결과를 해석하는 데 활용함으로써 보다 구체적인 결과가 도출될 수 있도록 연구방법을 설계하여 진행하였다. 그 결과 국내 대학에서의 인문학 및 사회과학 분야에서의 융합교육은 비교적 다양한 형태로 진행되고 있음을 확인할 수 있었다. 그러나 융합교육의 질적 측면에서는 교수자의 전문성 확보, 콘텐츠 개발, 학습자의 융합교육 환경 조성 등이 요구된다.This study aims to survey and analyze its result of the current status of interdisciplinary education in Korean Universities focusing on the areas of humanities and social sciences. Firstly, the prior researches related in interdisciplinary education in higher education are reviewed. It is indicated that the theoretically refined outcomes of the meaning and the need of interdisciplinary education in the fields of humanities and social sciences are still insufficient, and the empirical researches are very limited in mere introduction of institutional and curricula models of interdisciplinary education. Thus this study precedes the focus group interview (FGI) with the specialists in interdisciplinary education in humanities and social sciences, and applies it to the consultation of the survey on the experiences of the teachers and students who involved in that educational area. With this research, it is noticed that the interdisciplinary education in the areas of humanities and social sciences are variously programmed. However, it is indicated as a conclusion of this survey that there are several things that should be improved for the educational quality in this area, including teachers' professionality, contents development, and the betterment of educational environment for the students who are engaged in the interdisciplinary study.