이 연구는 제 18대 대통령선거 과정에서 보여진 정당과 유권자들의 온라인 선거운동에 대한 참여관찰을 통해 각 후보진영의 온라인 선거캠페인으로 소셜미디어와 모바일 활용전략을분석하고, 이들이 지니는 정치적 역할과 함의를 살펴보는데 목적이 있다. 이번 선거는 여성대통령의 가능성과 함께 오바마의 재선 성공에 소셜미디어가 지대한 역할을 했다고 평가되면서18대 대선에서도 소셜미디어를 비롯한 뉴미디어 활용이 투표율을 높이는데 역할을 할 것인가가 관심을 끌었다. 결과적으로 각 후보진영의 뉴미디어 전략은 다양한 온라인 서비스를 연계시켜 활용하고자 하였으나, 여전히 선거홍보와 정보제공에 집중하면서 유권자의 참여 및 이들과의 관계 형성에는 기대에 못미치는 것으로 나타났다. 다만, 이번 선거에서는 다양한 소셜미디어를 이용하는 2~30대의 투표율이 급증한 것뿐만 아니라 50대 이상의 중·장년층에서도모바일앱을 통해 적극적으로 선거정보 수집과 정치참여에 동참함으로써 선거운동 채널의 변화와 다양화를 가져왔다는 점은 특징으로 꼽을 수 있다.This study examined the use of both presidential candidates’ social media andmobile in the 18th presidential election campaign through participant observationand drew implications for its political role. The 18th presidential election drewhigh level of interests because of the possibility of being elected the first womanpresident and the expectation that social media can increase voting rate just like2012 US presidential election. As a result, both candidate camp were mainlyconcentrated on providing of information and advertisements on the election,they failed in networking with voters even after using and connecting all kindsof social services. However, it was a memorable fact that not only younggeneration but also middle-aged and old aged class implemented social media andmobile for their election information search and political participation.