학생과 교사의 경계에서 치열하게 준비하는 예비 미술교사를 양성하는 사범대학에서 예비교사들은 무엇을 경험하고 어떻게 변화해야하는가? 는 중요한 논의의 대상이다. 사범대학에서 예비 미술교사는 스스로를 이해하고, 신념을 재확인하며, 교사로서의 정체성을 세워나가도록 장려되어야한다. 예비 미술교사들은 다양한 실기강의를 통해 시각언어(혹은 공감각적 언어)를 활용하여 자신을 표현하고, 공유하고 소통하는 경험을 할 수 있다. 예비 미술교사의 표현의 과정은 교육적인 체험이며 자기이해의 과정일 수 있다. 생각과 내면을 시각적으로 의미화하는 과정을 통해 예비 미술교사들은 스스로를 이해하고 성찰하며 자신의 정체성을 형성해 나갈 수 있는 기회를 갖는다. 본논문에서는 창조적인 표현행위, 창조적인 교육행위의 기반은 교사의 자기이해에 있음을 재확인하며 교육적 경험의 중요성을 강조한다. 더 나아가, 예비 미술교사들이 자기성찰적인 과정을 통해, 자신의 내면과 체험을 형상화할 수 있는 세 가지 프로젝트의사례를 통해 교육적 경험의 중요성을 재확인한다.Pre-service teacher education and training provided to student teachersbefore they have undertaken teaching art in the secondary schools. Realizing that pre-service teachers may not have the opportunity toclosely look into their inner self, this study explores the possibilitiesbetween educational experiences in three art projects at the pre-servicelevel and how that their knowledge and self-understandings plays out in practice.
Constructing his/her individual educational experience is a persuasive,substantial, and comprehensive process. Reflecting on a framework foreducational experience implemented by Pinar, Kim and Yoon, this studydescribes the projects, discusses individual outcome, and our reflectionsof the process. Pre-service art teachers' educational experiencesthroughout the three projects are dynamic and changeable, and evolved. We try to identify the significance of true self-understanding in a teacher preparation program.