본 연구의 목적은 학교폭력 발생 시 담임교사에 도움을 요청하는 학생의 의도와 부모애착 및 학생-교사관계 간의 관계성을 검증하는 것이다. 이를 위하여 초등학생 고학년 157명, 중학생 146명, 총 303명을 대상으로 학생의 도움요청 의도, 교사-학생애착관계, 부모애착 질문지를 실시하였다. 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중학생에 비해 초등학생의 도움요청 의도가 더 높았고, 학업성취가 높은 집단이 낮은 집단보다 도움요청 의도가 더 높았다. 둘째, 부모애착 및 학생-교사관계는 학생의 도움요청 의도에 정적인 영향을 미치고 있었다. 구체적으로 부모관계에서 신뢰감이 높을수록, 그리고 교사관계에서 교사가 수용적이고 접근가능성이 높다고 지각될수록, 학생의 도움요청 의도는 증가하는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의와 제한점에 대해 논의하였다.The aim of present study was to examine the relationships among willingness to seek help for school violence, student-teacher relationship, and parent attachment. Data were collected from 303 students(157 elementary school students, 146 middle school students). The questionnaire consisted of Willingness to Seek Help Scale, Inventory of Parent Attachment-Revised(IPA-R), and Student-Teacher Attachment Relationship Scale(STARS). The major findings of this study were as follows. First, elementary students showed higher than middle school students on willingness to seek help. And high academic achievement group showed higher than low academic achievement group on willingness to seek help. Second, parent attachment and student-teacher relationship were positively correlated with willingness to seek help. The hierarchical regression analysis revealed that the more trust their parents and positively perceive their teacher’s sensitivity and acceptance, the higher on willingness to seek help for school violence. The implication and limitation of this study were discussed.