최근 들어 등장한 교과서 완결 학습 체제는 학생들로 하여금 과도한 학습량의 부담을 경감시켜주고 나아가 교과서를 활용한 학교 교육 만으로도 충분한 학습이 가능할 것이라는 기대감을 불러일으키며 학생과 교사 등 교육 관계자들로부터 많은 관심을 받고 있다. 이러한 교과서 완결 학습 체제 마련을 위한 방법으로 핵심역량을 중심으로 학습자의 자기주도학습을 유도할 수 있는 교과서가 개발되어야 하는 점에 초점을 맞춰, 본 연구에서는 학생들의 자기주도학습을 효율적으로 지원할 수 있는 교과서 모형을 개발하는 것을 목표로 한다. 문헌 분석을 통하여 자기주도학습 지원 교과서 모형과 관련된 요소와 전략을 도출하고 이를 바탕으로 교과서 모형 초안을 만들었으며, 델파이 조사를 통해 모형을 수정하고 전문가 타당화 과정을 거쳐서 최종 모형을 도출하였다. 본 연구를 통해 개발된 자기주도학습 지원 교과서 모형은 학습 단계와 학습 전략을 두 개의 축으로 하는데, 학습 단계는 자기 관찰 및 점검, 목표 설정 및 수립, 전략 수행 및 모니터링 그리고 전략적 결과물 모니터링으로, 학습 전략은 동기 부여 및 유지, 메타인지 활성화, 그리고 내용 구성 전략으로 구성되어 있다. 이러한 단계와 전략의 조합을 바탕으로 자기주도학습 지원 교과서 모형의 세부 전략 서른다섯 가지를 제시하였다.Recently, mastery learning with textbook gains lots of interests from the educational community with the reasons that it will reduce the burden of students' learning and provide sufficient learning for students only with textbook in school as well. With focus on the fact that textbook should be developed in order to support mastery learning with textbook, this study aims to develop a textbook model to support learners' self-directed learning based on core competency of curriculum. Based on the literature review, the components and strategies for supporting self-directed learning were extracted, and the draft of the model was made. The final model were constructed with the results of Delphi study and expert's validity test. The textbook model for supporting learners' self-directed learning has two axises. One axis consists of learning strategies such as ‘strategy for eliciting and maintaining learners’ learning motivation’, ‘strategy for facilitating learners’ meta-cognition’, and ‘strategy for presenting learning structure’. Another axis consists of learning steps such as ‘self-observation and evaluation’, ‘goal setting and strategic planning’, ‘strategy implementation and monitoring’, and ‘strategic outcome monitoring’. Thirty five detailed strategies have been presented based on the combination of the strategies and steps to support self-directed learning with textbook.