본 연구에서는 교육실습을 수행하는 예비교사와 우수한 수업 능력을 보유하고 교직 경력이 많은 경력교사를 대상으로 Flanders의 언어 상호작용 분석법을 이용한 수업 분석을 실시함으로써 수업 형태 및 언어 상호작용의 특징에 대한 공통점과 차이점을 분석하는 데 그 연구의 목적이 있다. 본 연구는 2013학년도 수업실습 기간 중에 D교육대학교 4학년에 재학 중인 대학생 5명과 D교육대학교부설초등학교에 근무하고 있는 10년 이상 교직 경력을 가진 5명이 교육실습생에게 공개한 수업을 분석하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같이 제시할 수 있다. 첫째, 언어 상호작용 분류 항목별로 예비교사와 경력교사 간의 차이가 매우 많이 나타나기 때문에, 이러한 차이를 줄일 수 있는 언어 상호작용 연수 프로그램을 개발해야 한다. 둘째, 학습자의 창의력과 문제해결력 등 높은 사고력을 높일 수 있는 다양한 유형의 발문 기법이나 기술 등을 교사 양성 사범대학 및 교육대학의 교육과정에 추가․보완해야 한다. 셋째, 교육실습 기간 중에 예비교사 스스로 자신의 수업 형태 및 언어 상호작용 등을 수시로 분석할 수 있는 수업 분석 시스템이나 환경을 구축해야 한다.The purpose of this study was to analyze the similarities and differences about instructional form and characteristics of verbal interaction by conducting class analysis of using Flanders Interaction Analysis Method with preservice teachers who had teaching practice and career teachers who had the excellent teaching ability and years of experience in teaching. This study analyzed the class that 5 career teachers who worked in The Attached Elementary School Of D National University Of Education and had over ten years’ teaching experience and 5 university students who were seniors at D National University Of Education opened to practice teacher during teaching practice, 2013.
The findings of this study were as follows: First, There were many differences between preservice teachers and career teachers in verbal interaction categories, we need to develop training program of verbal interaction for reducing those differences. Second, we have(need?) to add and complement different types of questioning skills, techniques, etc for the development of higher order thinking ability of learner, for example, the creativity, problem-solving capability, etc to the curriculum of a College of Education and National University Of Education. Third, we have(need?) to construct system and environment of analysis of instructional form for preservice teachers to analyze their own instructional form and verbal interaction themselves during teaching practice.