정부기관은 학령인구 감소에 따라 대학의 경쟁력 강화를 위해 대학기관평가인증을 실시하고 있다. 본 연구는 대학기관평가인증 시기에 나타난 대학별 광고메시지 차이를 알아보고자 2013년 신문광고를 중심으로 총 1,318편의 대학광고물을 분석하였다.
분석결과 서울권 대학이 가장 많은 광고를 집행하였고, 대학 유형별로는 4년제 종합대학교와 사립대 광고가 가장 많았다. 대학광고메시지 분석에서는 꿈·비전·미래에 메시지가 가장 많았으며, 글로벌·세계화, 국가(민족)·사회·인류공영, 역사와 전통·명문·명품교육 순으로 나타났다. 4년제 대학은 꿈·비전·미래 이외에 글로벌·세계화, 역사전통을 강조한 반면, 전문대학은 학생지원인 취업·취업률에 대한 메시지가 많았고, 특히 정부평가지표 및 인증에 관한 메시지가 증가하는 추세이다. 그러나 여전히 시리즈 및 캠페인 광고보다 단발성 광고가 많고, 광고메시지와 관련성이 적은 이미지를 활용하고 있는 것으로 나타나 이에 대한 개선이 필요하다.Government agencies conducted institutional accreditation of universities for the need for intensifying the competitiveness of universities following the decrease of school age population. This study analyzed a total of 1,318 university advertisements centering on the newspaper advertisements published in 2013 to determine whether there are differences in the advertisement messages of universities that appeared during the institutional accreditation of universities.
The analysis showed that the largest number of advertisements were inserted by universities in the Seoul by region and 4-year-course colleges and private universities by the type of university. In the analysis of the advertisement messages of universities, the largest number of messages were about “Dream, Vision, and Future”, followed by messages about “Globalization and Internationalization”, “Nation (People), Society, Public Co-prosperity”, and “History, Tradition, Prestige, Excellent Education, in respective order. While 4-year-course colleges emphasized ”Globalization and Internationalization“ and ”History and Tradition“ in addition to “Dream, Vision, and Future”, the advertisements of junior colleges included a number of messages related with “Employment of Student Applicants and Employment Rate.” Especially, messages related with the evaluation indicator of government and accreditation have been reflected in many of the recent advertisements. Still, one-off advertisements prevail compared with series and campaign advertisements and images that are not much related with the message are used, which need to be improved.