조직의 미션 및 목표로 공공가치(Public Value), 공익(Public Interest)을 실현하는 공공조직에서의 사회자본은 필수불가결한 요소이다. 조직구성원 간 사회자본 형성은 조직 내부뿐만 아니라 조직 외부에도 긍정적인 영향을 미친다. 과거 신공공관리(NPM) 패러다임 하에서는 조직 경쟁력을 결정하는 요인으로 효율성, 효과성이 중시되어 왔으나, 현재의 거버넌스 패러다임 하에서는 조직구성원 간 사회적・인간적 관계에 의해 형성된 사회자본이 매우 중시되고 있다. 이러한 문제의식을 토대로 본 연구는 최근 행정관리 및 행정학 분야에서 주요 관심대상이 되고 있는 조직 내 사회자본이 조직 및 사회신뢰에 미치는 영향 관계를 경험적으로 분석하였다. 특히, 자기지각이론(Self-perception Theory)의 시각에서 공공조직구성원들에게서 일반적으로 발견할 수 있는 내재적 동기인 공공동기(PSM)의 조직 및 사회신뢰 관계에 있어서의 매개 및 조절 효과의 분석을 시도하였다. 가설 검증을 통해 한국 공공조직 내 사회자본 중 구조적 요소인 네트워크, 관계적 요소인 대인신뢰가 조직 및 사회신뢰에 중요한 요인으로 작용하고 있음을 발견할 수 있었다. 특히, 대인신뢰의 영향이 중요한 것으로 나타났는데 이것은 사회학자들이 주장하는 긴밀한 유대관계(Bonding) 및 관계 연결(Bridging)의 사회자본의 형태 중 조직 내 유대관계(Bonding)가 개인 및 사회신뢰에 긍정적인 영향을 주는 요인임을 파악할 수 있었다.The threefold purpose of this study is as follows: (1) to verify whether three social capital elements inside the public agencies (structural networks, interpersonal trust, and cognitive accountability) contribute to enhancing organizational trust and social trust, (2) to test the full and partial mediating roles of public service motivation (PSM) in the relationship between organizational trust and social trust, and (3) to probe direct PSM impacts on social trust. Drawing upon the social capital frameworks and the self-perception theory (SPT), we tested a set of hypotheses on the relationships among interpersonal, organizational, and social trust, accountability, networks, and PSM. We employed exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) to operationalize the variables and to confirm the latent constructs from the relevant survey questions. Second, to confirm the total direct and indirect effects, we employed a full structural equation model (SEM) to test the interrelationships among variables, and to assess the relative strength of each variable. The results of this study demonstrate that structural networks and interpersonal trust in the Korean public sector are positively and significantly associated with organizational trust and social trust. Based on a discussion of the main findings, various research and practical implications for public management theory and practice are provided.