본 연구는 특수교육 기본 교육과정(기본교육과정) 각론에 대한 연구 분석을 통해 향후 기본 교육과정 각론 연구에서 지향해 나아갈 방향 및 과제를 탐색하고 기본 교육과정 각론 개정 시 고려되어야 할 사항들을 함께 제시하고자 하였다. 이에 2008년 특수학교 교육과정부터 2011 특수교육 교육과정의 기본 교육과정 각론에 대한 연구 총 30편을 수집하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 교과 연구에 있어 특정 교과에 편중되어 있고 지속적인 연구가 이루어지지 않는 교과들도 있었다. 둘째, 연구 방법이 목적에 따라 다양하게 적용되지 못하고 있으며, 선행연구에 제시된 분석 기준을 적용한 연구들이 적었다. 셋째, 적정성에 있어서는 개정 전·후에 개선되어야 할 내용으로 성취기준이 높다는 것, 중도·중복장애 학생의 수업 참여 방안의 구체적인 제시 등이 있었다. 넷째, 연계성에서는 목표와 내용체계의 연계성은 높아졌으나 학교 급별 연계성은 부족한 것으로 나타났다. 따라서 향후 기본 교육과정 각론 연구는 다양한 교과의 지속적인 연구가 필요하며 다양한 연구 방법과 좀 더 객관적인 분석 기준을 통한 연구가 이루어져야할 것이다. 또한, 개정 전·후에 대한 체계적인 연구를 위한 상위 교육기관의 지원 시스템이 필요하다.The itemized discussion on the basic curriculum has been constantly at the center of debate regarding its appropriateness, especially due to its direct influence on school education. After a series of debates, the current curriculum for special education was revised and confirmed. As such, this study conducts an analysis on the itemized discussion of the basic education curriculum to investigate the future direction and issues in the itemized study of the basic curriculum in special education. This study will also present items that will have to be taken into consideration when revising the items of the basic curriculum in special education.
A total of 30 studies from 2008 to 2011 on the topic of special education curriculum and items of the basic curriculum in special education were collected for analysis. The analysis results were as follows. First, in terms of study subjects, specific subjects were mostly focused on while there were several subjects that did not undergo continued study. Second, in terms of study methodology, there were few studies that had applied the analysis criteria of preceding studies and various methodologies had not been used in accordance with different study purposes. Third, in terms of appropriateness, items that need improvement before and after the revision included an increase in achievement reference levels and specific measures for class participation of students who had dropped out or who experience overlapping disabilities. In terms of association, association by class or by school were lacking for goals and content. Therefore, ongoing studies on the items of the basic curriculum are needed in various subjects and a wider variety of methodology and more objective analysis criteria would have to be used. Lastly, a support system from an upper level educational organization for a more systematic research before and after revisions is necessary.