창의·인성교육의 목표를 달성하기 위한 수단으로서 박물관교육의 필요성을 인식하는 것은 물론, 박물관교육을 통한 다양한 창의·인성교육 사례를 적용함으로써 창의·인성교육의 목표를 효과적으로 달성할 수 있다. 또한, 박물관교육의 효과는 21세기 학습자들이 길러야 할 학습기술뿐만 아니라, 창의·인성교육의 목표 및 방향과도 일맥상통한다. 이에 본 연구에서는 창의·인성함양을 위한 박물관 교육 방안을 탐색하는데 그 연구의 목적이 있다. 본 연구의 결과로서 제시한 창의·인성 함양을 위한 박물관교육을 방안으로는 전시를 통한 창의·인성교육, 특정 전시물에 대한 통합방법을 통한 창의·인성교육, 특정 유물과 다른 유물과의 비교방법을 통한 창의·인성교육, Fogarty의 통합교육과정 설계 방안, STEAM 융합교육 설계 방안, 스마트(SMART)기기를 활용한 박물관 체험교육 방안 등을 매우 다양하다. 이러한 방안은 창의·인성함양을 위한 박물관교육의 다양한 방안 중에서 하나의 사례로 볼 수 있기 때문에, 박물관교육의 활성화를 위해서는 학교 현장에서 적용할 만한 다양한 방안을 지속적으로 탐색하여 개발해야 한다.Museum education is absolutely necessary as a means of achieving the goal of creativity and character education. The goal can be accomplished through various types of museum education. In addition, the effects of museum education are leading to the goal and direction of creativity and character education as well as learning skills that 21st century learners should be acquired. The purpose of the study is searching for a method of developing creativity and character using museum education. The results of the study can be summarized as follows. Firstly, it is needed to find a way of applying the various museum educations to a school curriculum or creative experience activity and connecting a variety of community organizations, including museum, gallery, and science center. Secondly, put an individualized creativity and character education into practice by searching for a preferred museum education method by a learner’s level and type considering the learner’s age, developmental stage, and learning style.