본 연구의 목적은 2009 개정 물리I을 지도한 경험이 있는 물리교사가 인식하는 물리I의 내용 적정성 및 학습지도의 어려움을 분석하여 차기 교육과정의 내용 선정 및 조직에 필요한 시사점을 얻는 것이다. 이를 위해 2012년에 2009 개정 물리I을 가르친 현장 교사 35명으로부터 물리I의 적정성에 대한 인식과 가르칠 때의 어려움을 온라인 설문조사를 통하여 조사하였다. 교사들은 2009 개정 물리I의 학습량은 증가했고, 이전 교육과정 내용의 대폭 축소 및 삭제로 전체적인 내용이 평이해졌으며, 첨단 과학과 현대 물리의 도입으로 일부 중단원이 어려워졌다고 인식했다. 특히 교사들은 개념 위계의 미흡이 학습량 증가와 난이도가 높아지는 중요한 요인이 되고 있으며 결과적으로 단순한 개념 소개 위주의 암기식 수업을 유도한다고 지적하였다. 차기 교육과정 내용 선정과 조직 시 교육과정 실행을 고려한 학습량의 적정화, 위계를 고려한 조직과 성취 목표의 명시화, 첨단과학과 현대물리 내용에 대한 고려가 요구된다.This study aims to examine teachers' perceptions of the physics Icourse in the 2009 Revised National Curriculum. For this purpose, we conducted an online survey with 35 high-school physics teachers. Most of the participating teachers indicated that the content of the physics I course was excessive compared to the allotted teaching time. Although the content related to cutting-edge technology and modern physics might induce students' interests in physics, but much of the content was regarded as difficult for students and teachers. Some content needs to be reduced or deleted because its relevance to the organization of the content is very inappropriate. Teachers had difficulties in providing effective instruction and were worried that the new curriculum would lead students to superficial learning and would not improve higher thinking. The number of concepts should be reduced to an appropriate level in consideration of the time allotted for physics classes.