본 연구의 목적은 관계지향 유아교육에서 유아교육평가를 위한 일환으로 유아강점기반평가를 소개하고 그 실행과정에 대한 전반적 안내를 함으로써 유아의 행복을 지향하는 평가로 인식을 전환하고 실천을 강화하는 것이다. 기존 평가와 달리 유아강점기반평가는 유아에 대한 긍정적 시각에서 약점이 아닌 강점에 초점을 맞추고, 강점을 활용한 활동을 통해 유아, 교사, 부모, 그리고 유아교육기관의 긍정적 관계 변화를 이끈다. 이 절차는 ‘강점 인식 및 발견하기’, ‘대표강점을 활용한 활동 고안 및 실시하기’, 그리고 ‘변화 살펴보기 및 공유하기’로 구분된다. 유아교육현장에 실제로 유아강점기반평가를 적용한 ‘예쁜이’ 사례를 살펴본 결과, 강점을 활용한 노력이 유아의 전인발달뿐만 아니라 유아, 교사, 부모의 행복 및 서로간의 관계에 있어 긍정적 변화로 이어졌다. 이로써 유아강점기반평가의 가치 및 현장 적용가능성이 확인되었으므로, 학문적으로 유아강점기반평가와 관련된 다양한 연구를 수행하고, 이와 함께 교육현장 적용가능성을 높이는 다양한 방안을 구안하기를 제안한다.The aim of the study is to introduce the strengths-based evaluation for young children in relation-oriented early childhood education and to provide overall guidance about the implementation process, thereby changing the realization and strengthening the implementation. The strengths-based evaluation for young children, unlike existing evaluation, focuses on the child’s strengths rather than weaknesses. It also leads to positive relationship change among children, teachers, parents, and early childhood education organizations through activities using children’s strengths. This procedure is divided into ‘-realizing and discovering strengths-’, ‘-designing and implementing the activities using representative strength-’, and ‘-examining and sharing the change-’. As a result of looking at the example of ‘-sweetie-’ which actually adapted the strengths-based evaluation for young children, the effort using the strengths leads not only to a child’s holistic human development but also to positive changes in happiness and relationship among the child, teacher, and parents. The value and field applicability of the strengths-based evaluation for young children is also confirmed. Thus, we commend conducting various studies regarding strengths-based evaluation for young children and the conceiving of diverse plans for increasing its applicability to the education field.