본 연구는 발달지체유아의 수 개념 지도 내용과 지도 방법에 관하여 교사와 부모의 인식비교를 목적으로 실시되었다. 연구 대상자는 서울 및 경인지역, 충청지역, 영남지역, 호남지역, 제주 및 강원지역의 국ㆍ공립 및 사립 유치원, 국ㆍ공립 및 사립 어린이집, 발달지체유아들이 다니는 사설 센터를 편의군집표집하여 발달지체 유아를 지도해 본 경험이 있는교사 252명, 부모 170명을 대상으로 설문지를 실시하였다. 자료 분석은 설문지 문항의타당도를 검증하기 위해 신뢰도 분석과, 타당도 검증을 위한 요인분석, 교사와 부모의 양집단에 대한 독립표본 t-검증을 실시하였다. 이에 따른 본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 발달지체유아의 수 개념 지도 내용에 대한 인식에서는 부모가 교사보다 더 높게인식하였다.
둘째, 발달지체유아의 수 개념 지도 방법에 대한 인식다양하게 나타났다.The aim of this study was to compare and analyze the awareness about number concept teaching contents and teaching method of young children with development delays between their teachers and their parents.
For this thesis questionnaire was carried out using convenience Cluster Sampling 252 teachers teaching children with development delays and 170 children’s parents at national & public and private kindergarten, national & public and private, daycare center, private institution for young children with development delays in Seoul and Kyung-in district, Choongchung, Yungnam and Honam district, Jeju and Kangwon district. They were verified by Reliability Analysis, Factor Analysis for validity, t-test for independent samples between groups of teachers and parents.
the results of this study were as follows:
First, perception between teachers and parents about number concept teaching contents was highly perceived by parents than teachers.
Second, perception between teachers and parents about number concept teaching method was variously perceived.