본 연구는 통합교육 경험이 비장애 유아의 자기효능감 및 자존감에 미치는 영향에 대한파악을 목적으로 실시되었다. 연구 대상은 1년 이상 전일제 통합교육 경험이 있는 비장애유아 35명과 관련 경험이 전혀 없는 유아 40명이었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과같다. 첫째, 전일제 통합교육 경험이 있는 비장애 유아는 해당 경험이 없는 유아에 비해유의미하게 높은 긍정적 자기효능감을 나타냈다. 둘째, 전일제 통합교육 경험이 있는 비장애 유아의 자존감이 해당 경험이 없는 유아에 비해 유의미하게 높은 것으로 보고되었다.
이와 같은 연구 결과를 통해 통합교육 경험이 유아의 심리정서적 기반이 되는 자기효능감과 자존감에 미치는 영향을 장ㆍ단기적으로 심도있게 살펴볼 필요성이 제시되었으며향후 양질의 통합교육 제공을 위한 방법론적 고찰과 함께 구체적 교수전략 지원방법이제시되어 질 수 있는 근거를 마련하였다.This aim of this study was to find out what is the influence of inclusive education on self-efficacy and self-esteem of young children. This study was conducted with the questionnaires with 35 children’s with more than one year of inclusive education and 40 children’s without any of inclusive education. The results of this study areas follows.
First, it shows the positive impact on self-efficacy of young children’s with more than one year of inclusive education. Second, it shows the positive impact on self-esteem of young children’s with more than one year of inclusive education. Therefore,these results suggest that there is short-long term effectiveness in inclusive education experience on self-efficacy and self-esteem for psychology -based of young children. And they are good supporting grounds to develop the better inclusive education and provide how to support specific teaching strategies with methodological study for quality integrated education in the future.