본 연구는 단일 선거 기간 동안 유권자들이 지지후보자를 변경하는데 영향을 주는 미디어의 역할에 초점을 맞추고 있다. 2014년 서울시장 선거에서 수집된 패널데이터를 이용하여 유권자들의 변심 횟수와 변심 유형을 결정함에 있어 미디어, 특히 인터넷이나 SNS와 같은 뉴미디어가 어떤 영향을 주고 있는지 분석하였다. 분석 결과는 다음 세 가지 사실을 시사한다. 첫째, 인구사회학적 변수와 정치관련 변수를 통제한 상태에서도 미디어를 사용하는 평균 시간의 차이나 미디어로부터 얻는 정보량의 차이는 투표에서 유권자들이 변심을 하는 횟수나 변심의 유형을 결정하는데 유의미한 영향을 준다. 둘째, 전통 미디어보다는 뉴미디어의 영향력이 상대적으로 투표에 있어서 유권자의 결정을 바꾸는 데 더 중요한 역할을 한다. 셋째, 같은 뉴미디어 계통의 매체라 하더라도 속성이 다른 개별 미디어들이 선거에서 부동층에 미치는 영향은 매우 차별적이다.This study focuses on the influences of media consumption on intra-election floating voters. Using the panel data of the 2014 Seoul mayoral election, it analyzes how the consumption of media, especially, new media such as the Internet and SNS, affects the number and the type of switches regarding individual voters’ favorite candidates. As a consequence, the following three have been found. First, controlling for political as well as socio-demographic variables, the average media consumption time and the amount of election information from it have a significant impact on the type and the frequency of the favorite candidate switches. Second, new media, rather than traditional ones, play more important roles in changing voters’mind. Finally, individual types of media, though they belong to the same ‘new media’ category, have differentiated influences on floating voters depending on their unique characteristics.