본 연구는 케이팝의 생산과 조직 차원, 텍스트 차원, 그리고 수용 차원이라는 대중문화물의 세 차원에서 한국문화적 특성을 담은 혼종성이 어떻게 구성되고 실천되는지를 규명하는 것을 목적으로 한다. 그 결과, 본 연구는 케이팝의 생산, 텍스트, 소비를 관통하며 작동하는 특정한 구성 원리이자, 케이팝에 독특한 결을 형성하는 지역 문화적 특성(locality)을 ‘집단적 도덕주의’로 설명했다. 구체적으로, 생산조직 차원에서 연예기획사의 ‘인-하우스 시스템’이 인성교육을 필수적인 존립기반으로 삼고 있으며, 기획사와 연습생/소속 연예인의 관계는 가부장제적 가족 공동체 성격을 지니고 있음을 밝혔다. 케이팝의 텍스트 차원에서는, 케이팝음악의 주요 주제가 성애가 제거된 순수한 사랑으로 한정되고, 팬에 대한 아이돌스타의 겸손과 헌신이 스타의 퍼포먼스를 구성하는 원리가 되고 있음을 보였다. 마지막으로, 한국 대중이 케이팝 아이돌들에게 높은 규범성을 요구하며 그들의 행동을 관리하고 있는 현상을 케이팝의 수용 차원에서 규명했다. 즉, 본 연구는 ‘집단적 도덕주의’가 아이돌의 행위를 포함한 케이팝 생산과 소비를 조직화하는 한국 문화의 특성임을 밝힘으로써 케이팝의 혼종성의 특성이 무엇인지 규명하고 있다.The research aims to identify Korean cultural traits in the glo-cal culture, K-pop, in its production, texts, and reception. As a result, the paper argues a Korean ethos, named ‘collective moralism’ as an organizing principle for K-pop as well as an important ethic of contemporary Korean culture. The analysis first finds the three big entertainment companies such as SM, YG, and JYP emphasize the character education for K-pop trainees as the key component of their ‘in-house system’. For example, the foremost behavioral guide for K-pop trainees is to be a ‘good person’ who refers to a person with diligence as well as respecting elders. The relationship between the heads of entertainment houses and young trainees is like a father-child one in a patriarchal family since the heads play role in educating, disciplining, and protecting trainees. The character education and relationship serve to buttress the production system by enabling young teenager trainees to endure a long-term (3∼8 years) training. In terms of texts, the research analysis shows that the themes of K-pop are confined to love songs and that K-pop idols’ attitudes and performances toward their fans are filled with gratitude and sincerity. Those characteristics are closely related with collective moralism which ultimately help to represent safe and wholesome K-pop rid of sex, violence, drug, etc. Lastly, with regard to the K-pop reception, the Korean public expect K-pop idols to meet their extremely high moral standard from modesty, diligence, even to historical consciousness and patriotism. If K-pop idols behave slightly out of line, Korean audiences are quick to critique idols’ behaviors. In sum, the paper contends that the ethos of collective moralism operating through K-pop constitutes and represents the K-pop’s distinctive Korean cultural identity, however globalized or hybridized K-pop may be.