본 연구는 관련 문헌을 토대로 교사수준 교육과정의 계획, 실행, 평가의 이론과 실제라는 주제를 중심으로 심도있게 논의하고 향후 현장 교사들의 어려움을 극복할 수 있는 방안을 제안하고자 하였다. 그 결과 첫째, 교육과정 계획은 최근의 흐름에 따라 일반교육과정의 접근이 강조되고 있으나 일반교육과정의 특성, 개별 유아의 적합성, 1학급 편성에 따라 다양한 변수가 발생하게 되고, 이러한 변수가 고려된 연구의 부족으로 교사의 역량에 의존한 교육과정이 계획되고 있다. 따라서 유아특수교사의 역량을 강화 하는 연수, 장학, 행ㆍ제정적 지원이 필요하다. 둘째, 그동안은 개별화교육계획과 교육 과정이 각각 따로 연구되어 이 둘 간의 관계에 대한 합의된 정의가 부재하여 개별화교육 계획과 교육과정의 병합 방법은 교사에 따라 다르게 나타났다. 따라서 개별화교육계획과 교육과정의 효율적인 병합ㆍ운영을 위하여 이 둘의 관계에 대한 정의가 필요하고, 구체적 방법을 제안하는 연구가 필요하다. 또한 누리과정과 기본교육과정의 연계에 대한 연구가 필요하다. 셋째, 교육과정 평가에서 유아의 진보점검 관련 연구는 많으나 교육과정평가에 대한 연구는 미흡하여 유아특수교사들은 자신이 개발한 교육과정에 자긍심을 갖지 못하고 있는 실정이다. 그러므로 유아특수교사들이 개발한 교육과정을 평가할 수 있는 문항 개발연구가 필요하다.The purpose of this study was to suggest a plan for making up difference after examining difference between research at the stages of plan, practice and evaluation of curriculum for young children with developmental delays, and the practice. As a result of research, first, a plan of curriculum is being emphasized the access to the general curriculum according to a recent flow. However, diverse variables come to happen depending on a characteristic of general curriculum, and on suitability for an individual child, and on an institution type. The offer of the standardized guideline is difficult due to the lack of research that was considered these variables, resulting in being planned the curriculum of relying upon a teacher's capability. Accordingly, a research is needed that develops the whole standard or a goal by making a curriculum and a teaching method suitable. Second, many researches on curriculum have been performed in the meantime, however, an Individualized Education Plan(IEP) and a curriculum were researched, respectively. Accordingly, a definition is needed that was agreed to the relationship between Individualized Education Plan and curriculum. There is a need to research into presenting a specific method of merging and operating. Also, a research is demanded on improvement in a difficulty for operation due to the accreditation of 1 class and on connection between Nuri curriculum and special education curriculum. Finally, as for the evaluation of curriculum, there are many researches about young children’s progress monitoring. However, due to the lack of a research for development in evaluation item, early childhood special education teachers fail to have a pride of curriculum that was developed by them. Hence, a research on development in evaluation item of operating curriculum is needed. Based on the above contents, this study proposed a research of curriculum that proceeds with reducing a gap between theory and practice based on the practical knowledge of early childhood special education teachers.