본 연구는 정치적 판단력과 정치 윤리 등의 문제에서 기존의 정치철학이 등한시 해 온 sensus communis의 문제를 다룬다. 연구의 목적은 공통감의 개념사적인 맥락에서 결정적인 중요성을 지니는 키케로의 sensus communis 개념을 살펴봄으로써 공통감과 정치의 관계를 해명하고 공통감의 정치적 중요성을 복원하려는 것이다. 또한 인식론적 측면에서 아리스토텔레스의 공통감각 개념을 인간의 내감능력으로 오용했던 근대철학에 대한 비판적 성찰을 목적으로 한다. 이러한 목적을 이루기 위해 우선 2장에서는 서구 공통감 개념의 전사(前史)라고 할 수 있는 아리스토텔레스의 koine aisthesis 개념을 개괄함으로써 정치적이고 도덕적인 함의를 강조하는 한편의 흐름과 인식론적 함의만을 주장하는 다른 한편의 흐름을 비교하고 차이를 살펴볼 수 있는 토대를 마련할 것이다. 이어지는 3장에서는 아우구스티누스와 아퀴나스가 아리스토텔레스의 koine aisthesis를 내감으로 변형시키는 과정을 살펴볼 것이다. 4장에서는 본 논문의 핵심적 주제인 키케로의 sensus communis개념을 살펴볼 것이다.This paper deals with the issue of sensus communis that has been depreciated by existing political philosophy in the field of political judgement and political ethics. It aims to elucidate the relationship between sensus communis and politics and redintegrate the political importance of sensus communis by contemplating the concept of Cicero’s sensus communis that retains crucial significance in the historical context of sensus communis. Furthermore it attempts critical introspection on modern philosophy that misused Aristotle’s concept of koine aisthesis as human internal senses capability in an epistemic aspect. In order to achieve this purpose, I will try to compare one stream that emphasizes its political and moral implication by recapitulating the concept of Aristotle’s concept of koine aisthesis which is the prehistory of western concept of sensus communis with the other stream of arguing only the epistemic implication, then arrange the foundation to contemplate their differences in the second chapter. In the following third chapter, I will look through the process how Augustinus and Aquinas transformed sensus communis into internal senses. In the fourth chapter, I will inquire Cicero’s concept of sensus communis that is the core theme of this paper.