존재자가 있고 존재자가 알려진다. 존재자가 있지 않고서는 존재자로서 알려질 수 없다. 만약 다른 원리를 통해서 존재자를 확보하려는 시도는 그자체로 범주적 오류를 안고 있다. 의심의 여지없이 확실한 직관이든 확실하지 않다는 의심이든 그것들이 존재자가 아니기 때문에 이들에게서 존재자를 이끌어낼 수 없다. 만약 이들 활동이 존재자의 원천이라고 한다면 존재자에 대한 새로운 규정을 내리는 것이다.
위에서 제시한 이런 형이상학의 원리를 인식론의 과정에서 어떻게 뒷받침될 수 있는가? 존재자가 알려지기 위해서는 판단이 내려져야 한다. 그런데 판단은 주어와 술어의 결합의 형식을 갖는다. 이런 결합이 이루어지기 위해서는 주어에 해당하는 개별자가 있고, 이에 대한 술어적 규정에 해당하는 본질에 대한 추상이 이루어져야 한다. 이런 과정으로 예를 들어 “소크라테스는 하얗다”는 존재자가 인식된다. 이럴 경우 존재자의 인식은 본질에 대한 추상을 전제로 한다.
그렇다면 존재자가 가장 먼저 알려진다는 원리가 옳은가? 어떤 본질의 제한도 없는 존재자체가 알려지는 것은 아니므로 한정된 존재자가 알려지는 것은 사실이다. 인간 지성이 개별성 자체를 인식하지 못하지만 감각적 지각으로 얻은 판타즘에서 간접적으로 단일한 물질적 존재자로서 개별자를 파악할 수 있다. 그리고 특정한 본질을 지닌 개별자로서 존재하는 실체를 파악할 수 있다. 이렇게 파악한 개별자에 본질을 추상하여 적용하는 판단을 내린다.
이렇게 개별자에 본질이 현실화되어있다는 판단에 의해서 개별자의 존재를 파악하여 존재자 개념을 갖는다. 존재가 모든 다른 양태를 현실화시키는 원리이기 때문에 이것이 알려지지 않고서는 다른 어떤 것도 실제적인 것으로 알려질 수 없다. 결국 개별적 실체의 존재를 파악하여 존재자라는 개념을 갖고, 이를 바탕으로 본질을 확인하여 사물이라는 개념을 갖는다.Being is, and then is intelligible. Being can’t be intelligible without first “being”.
The trials to establish being through other principles - not through “is” - generates the category mistake. Neither the intuition definitely certain even without the slightest doubt nor the doubt which is from the beginning not certain can be the foundation of being. Being cannot be founded on them. If someone says these actions are the basis for being, it means he changes the definition of being.
Then, how the metaphysical principle proposed above can be backed up by the process of epistemology? A judgment should be established for being to be recognized. The judgment consists of subject and predicate. This combination needs the individual which corresponds to the subject and the abstraction of essence which corresponds to the predicate. By the process, being is represented through the judgment, for example, “Socrates is white.” In this, the recognition of being must be presupposed by the abstraction of essence.
If it is the case, is the principle that being is first recognized correct? It is correct because being of limitation could be recognized and being itself which is not limited by an essence is not recognized by nature. Human intellect can’t recognize the individuality itself, but it can recognize a particular material thing as individual in an indirect way through the reflection of phantasm which is acquired by sense. And It can recognize the being substance as individual which has certain essence. Then, it makes a judgment to abstract the essence and apply it to the individual recognized.
The concept of being can be acquired by recognizing the esse of the individual substance, by the judgment that the essence is actualized at the individual. Because Esse is the first principle of realizing all modes of being, all the others cannot be recognized as reality unless Esse is first recognized. Eventually, the concept of being can be acquired by the esse of the individual substance, and based on this the concept of thing can be acquired by the essence.