본 논문은 DEA와 Malmquist 지수를 활용하여 한·중·일 해운기업의 효율성 및 생산성을 평가하였다. 2009년부터 2015년까지 자료수집이 가능한 13개 중국 해운기업, 9개 한국 해운기업, 5개 일본 해운기업을 대상으로 DEA를 활용하여 각 연도별 효율성을 평가한다. CCR 모형과 BCC 모형에 의한 정태적 효율성 분석 결과, 대체로 일본 해운기업이 한·중 해운기업보다 효율성이 높게 나타났다. Malmquist 지수에 의한 생산성 변화의 측정 결과, 2009년~2015년간 7개 중국 해운기업의 평균생산성 변화는 1.064로 매년 6.4%씩 생산성이 상승하는 것으로 나타났고, 4개 한국 해운기업의 평균생산성 변화는 1.075로 매년 7.5%씩 생산성이 상승하는 것으로 나타났고, 4개 일본 해운기업의 평균생산성 변화는 1.066로 매년 6.6%씩 생산성이 상승하는 것으로 나타났다.This paper aimed at evaluating the efficiency and productivity of shipping companies from Korea, China, and Japan using the DEA method and Malmquist index. The DEA method was first employed to assess the annual efficiency of 13 Chinese, nine Korean, and five Japanese shipping companies based on the data collected from 2009 to 2015. As a result of the statistical efficiency analysis through the DEA-CCR and DEA-BCC models, the Japanese shipping companies showed higher efficiencies than the Korean and Chinese shipping companies. Furthermore, the measurement of productivity change through the Malmquist model demonstrated the following outcomes: the average productivity change of the seven Chinese shipping companies during the period 2009 to 2015 was 1.064, which represented an annual productivity increase of 6.4%; the average productivity change of the four Korean shipping companies was 1.075, increasing at 7.5% annually; and the average productivity change of the four Japanese shipping companies was 1.066, increasing at 6.6% annually.