이 연구는 발달장애 학생을 대상으로 한 문식성 교육의 방향을 설정하기 위해 시각적 문식성에 대한 선행연구의 이론을 고찰하고, 2015 개정 교육과정 국어과에서 다루고 있는 시각적 문식성 교육 관련 성취기준을 분석한 후 발달장애 학생을 위한 시각적 문식성에 대한 교수방법과 향후 발달장애 학생의 국어과 교육에서 활용할 효과적인 그림 및 그림책 읽기 방법에 대해 제안하였다.
연구 결과, 공통교육과정에서는 매체를 활용한 복합 문식성 관련 성취기준이 제시되고 있으며, 기본교육과정 국어과에서는 시각적 문식성과 관련된 성취기준이 공통교육과정 국어과에 비해 많은 것으로 나타났다. 교육과정에 제시된 성취기준에 근거하여 학생들의 시각적 문식성 능력 증진을 위해서는 단어인지, 기호 및 상징, 정보 글, 그림책에 대한 읽기 교육이 필요하다. 이를 위해 선행연구에서 제시된 구체적인 방안으로는 첫째, 독자가 지닌 과거의 독서경험이나 배경지식 및 상호텍스트성을 활용하여 단어 인지 차원에서의 그림 읽기를 통한 시각적 문식성 증진이 필요하다. 둘째, 학생의 생태학적 환경을 조사하여 학생이 환경 내에서 읽어야 할 상징, 기호, 표지판, 상호 등을 찾아 관련된 단원이나 차시와 연계하여 시각 어휘 교육을 실시하여야 한다. 셋째, 학생이 능동적으로 자신이 필요한 정보를 파악하고 이를 활용한 교사-학생 간, 학생들 상호 간 다양한 상호작용이 일어나도록 인쇄물 등을 활용한 교육이 이루어져야 한다. 넷째, 그림책을 읽기 전에 내용 파악과 그림 읽기 과정이 필요하며, 반복적 그림책 읽기 활동을 적극적으로 권장해야 한다.The purpose of this study was to investigate into visual literacy enhancement method for the students with the developmental disability, to establish education direction. For this purpose, we explored the theoretical consideration into the definition and characterization of visual literacy through the preceding research, implemented the analysis of content on 2015 amendment curriculum of the language art curriculum including the basic curriculum. And we reason out a conclusion about the visual literacy enhancement methods for the students with the developmental disability to administrate the language art curriculum.
The conclusion were as follows: the standards of accomplishment for the visual literacy on the basic curriculum were more than the common curriculum, which the common curriculum presented the standards of accomplishment for the complex literacy utilizing the media. In order to enhance the visual literacy for the students with the developmental disability, first, the methodologial bases for picture-reading drew out formal elements of picture and applied the strategy to the actual scenes of picture-reading education considering the students' reading experience, background information, and mutual text. Second, the students received an education for the sight-words symbol, sign, notice, commercial mark depending on the ecological analysis of the personal environment. As well as valid the sight-words list were develop to educate by connecting the related units and classes. Third, the education utilizing various the media were enacted by reciprocal interaction between the teachers and students, students and students. Forth, teachers instructed reading picture-books for the students with the developmental disability through the repeated interactive reading and the strategic focused on the process-based reading for students were required.