본 연구의 목적은 4차 산업혁명의 핵심 분야인 인공지능개발과 가장 밀접한 상관관계에 있는 정보과학 영재교육의 국내 현황을 문헌조사를 통해 분석하고 이를 바탕으로 인공지능 제작 역량을 갖출 수 있는 정보과학 영재교육의 확대 육성 방안을 제시하고자 하였다. 또한 세계 최초의 컴퓨터를 개발하고 지속적으로 세계 최고 수준의 프로그래밍 기술과 인공지능기술을 발달시켜온 영어권 국가들의 실증적 사례들을 통하여 미래의 탁월한 프로그래머가 될 영재학생들에게 영어 능숙도 제고가 왜 필수적인지에 대하여 분석해 보았다. 기반 통계 데이터는 한국교육개발원 GED 공식자료를 활용하였다. 4차 산업혁명은 영재교육분야에도 강력한 변화를 요구하고 있다. 그럼에도 2018년도 현장에서 정보과학 영재교육을 전담 실시하고 있는 기관은 전체 2,684개 기관 중 139개로 5.1%에 불과하다. 2,430개로 90.5%라는 절대적 비중의 수학, 과학과목에 비하면 극소수이다. 그나마 각종 프로그래밍과 소프트웨어 중·고급과정은 대학부설 기관이 주도하고 있다. 이는 타 과목에 비하여 많은 예산과 시설확보, 프로그래밍 전문 인력이 필요한 정보과학 영재교육의 특성 및 대학입시의 반영 비율이 현저히 낮은 것에서 기인한 것이라 볼 수 있다. 또한 본 논문은 2018-19학년도부터 초중등과정에 코딩교육이 정규과목으로 편성되는 것을 정보과학 영재교육의 위기이자 기회로 분석하였다. 한국학술정보원(KERIS)의 일반 코딩교육 지침서의 내용을 근거로 하였다. 이에 본 논문은 이러한 위기를 타개하고 정보과학 영재교육을 확대 육성 발전시키기 위하여 영어 능숙도를 함께 높여야 하는 필요성을 구체적으로 검토하고 이에 대한 방안을 제시하였다.The purpose of this study is to analyze the domestic situation of gifted education for computer science which is most closely correlated with artificial intelligence development, which is the core area of the 4th Industrial Revolution, through literature review. In so doing, it is to suggest ways to foster gifted education of the new era. In addition, by analyzing empirical cases of English-speaking countries that have developed the world's first computer and information science, and continuously developed world-class programming and artificial intelligence technology, this paper analyzes why it is necessary to improve English proficiency to gifted students who will become outstanding programmers of the future. It is analyzed based on the GED official data from KEDI. The 4th Industrial Revolution calls for strong changes in the field of gifted education. Nevertheless, in 2018, only 139 (0.6%) out of the 2,684 institutions are dedicated to the education of informatics gifted children. The other 2,430 (90.5%) institutions are only dedicated to the subjects of mathematics and other scientific subjects. In addition, only a few gifted eduction programs for computer science are led by elementary and secondary schools, and mostly various levels of programming and software classes are conducted by university affiliated institutions. This can be attributed to the fact that the number of gifted education for computer science, which requires a large number of budgets and facilities, programming professionals. And, the influence rate for university admissions are much lower compared to other subjects. In addition, this paper analyzes the fact that the coding education in the elementary and secondary schools from the year of 2018-19 is organized into regular courses to become a crisis and opportunity of the gifted education for computer science. It is based on the contents of the general coding education manual of KERIS. Throughout this paper, by and large this study examines the necessity of improving the proficiency of English in order to overcome such a crises and to expand and develop the gifted education for computer science.