이 연구의 목적은 국어과에서 체험중심의 실천적 인성교육을 위한 교과연계 교수·학습 자료를 개발·예시하는 것이다. 연구의 이론적 기초로서 교과연계 인성교육 방법, 국어과 인성교육의 연구 동향과 교과연계 인성교육의 가능성, 현장학습을 통한 체험연계 인성교육과 서원을 중점적으로 고찰하였다. 연구결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 2011 국어과 교육과정 문학 교과서의 시조(時調) 수록 양상과 그 교육적 가치를 중점적으로 분석하여 교과연계형 인성교육 수업자료를 제시하였다. 둘째, 도산십이곡과 도산서원을 연계한 인문·생태·전통문화 체험중심의 인성교육 예시자료를 개발하고 실천방안을제시하였다. 결론적으로 국어과에서 시조학습과 서원체험을 통한 교과연계형 인성교육은 지역기반의 인문·생태·전통문화 체험을 연계하여 다양한 인성덕목을 체화할 수 있을 것으로 판단된다. 후속연구로는 국어과에서 교과연계형 인성교육을 위한다양한 학습자료 개발과 수업현장에서 실천을 위한 교사교육에 관한 연구를 제시하였다.The purpose of the study is to illustrate and develop subject-linked teaching and learning materials for experiential character education in Korean language courses. First of all, as a theoretical basis of the study, the article provides a review of subject-linked experiential character education and methods, research trends and the possibility of subject-linked character education in Korean language courses, and non-subject based experiential character education and seowon. The results of the study are as follows: Firstly, we analyzed the characteristics and educational value of Dosansibigok (陶山十二曲) according to the aspects listed in the literary textbook of the 2011 Korean language curriculum, and we presented teaching and learning materials for subject-linked character education that are based upon this analyzed. Secondly, we have developed examples of character education that center on the humanity-related, ecological, and cultural experiences in Dosansibigok and Dosanseowon (陶山書院). In conclusion, it is expected that the language classroom will be able to embody character virtues through humanity-related, ecological, and cultural experiences that the learning of sijo and seowon offers in a Korean Language course. As a follow-up study, it is suggested that further research be conducted on developing various learning materials for subject-linked character education in Korean language courses and practice teacher education for implementing character education in the classroom.