인터넷으로 신뢰 할 수 없는 상대와 정보를 주고받는 일에 문제가 없다. 블록체인 기반의 분산시스템은 신뢰 할 수 없는 상대와도 새로운 가치(돈)를 주고받을 수 있는 일이 가능하다. 블록체인은 분산시스템에 신뢰를 기반으로 할 수 있는 새로운 패러다임을 보여 주었다. 이것을 기반으로 다양한 분산응용시스템들이 개발되고 있다.
본 논문에서는 학교의 성적관리 시스템이 중앙관리 시스템으로 일어나는 문제점을 분석하였다. 기존에 학교관리중앙시스템이 가지고 있는 근본적인 한계가 무엇인지를 사례를 통해서 보여 주었다. 문제점 개선을 위하여 블록체인, 네트워크 와 분산시스템을 통해서 근본적인 한계를 벗어난 블록체인기반의 분산시스템모델을 제시 하였다. 중앙시스템에서는 악의적인 관리자가 분쟁의 원인이 되는 악의적 수정을 만들 수 있으나 블록체인을 적용한 분산시스템에서는 비록 악의적인 관리자가 있더라도 문제를 만들 수 없음을 보여 주었다. 하지만 실질적인 시스템 구현에 있어서 한 대학에서 분산시스템을 만드는 것은 어렵다. 그 보다는 한국의 전체(초, 중, 고, 대학) 교육기관이 참여하는 분산시스템은 가능하다. 분산교육시스템의 적용으로 교육기관의 공공성 투명성 신뢰성을 증진시킬 수 있다.Exchanging information with a person without credentials over the Internet does not pose any problems. A decentralized system based on blockchain technology enables the user to exchange new value(currency) with other uncredited users. The blockchain technology creates a new paradigm in which the distribution system can be founded on trust. Various applied distribution systems are being developed based on this paradigm.
This study analyzed the problems between an institute’s grading system and the central administration system. The limitations of an institute’s current central management system were presented through actual cases. To improve the problem, a decentralized system based on block chain technology was presented in order to overcome the fundamental limitations by utilizing blockchain technology, peer-to-peer network, and the distribution system. In the central system, a malicious moderator could create a malicious edit that becomes the cause of a dispute, but in a decentralized system, a problem cannot be created even if there were to be a malicious moderator. However, it is difficult for a single college institute to create a distribution system in order to actualize an effective system. Comparatively, it would be possible to create a decentralized system in which all educational institutes in Korea (elementary schools, middle schools, high schools, colleges) took part in. The application of a decentralized system would improve the public transparency and reliability of educational institutes.