본 연구에서는 국내에 있는 리조트를 대상으로 복합형, 산악형, 휴양형에 따라 회원과 비회원에 대한 방문객들의 속성에 대한 차이를 분석하고, 선택속성, 중요도, 수준별 허용을 통해 최적의 상품을 도출하는 것이다. 이에 따라 수도권에 거주하는 리조트 여행자들의 유형별 선택속성과 선호도에 관한 컨조인트 분석기법을 활용하여 2017년 11월 1일 ~ 12월10일 (40일)동안 주말고객을 200명을 대상으로 동의를 구한 후, ‘구글 서베이’방식을 통한 온라인 설문조사를 진행하여 분석하였다. 자료수집은 본 설문을 진행하기 전에 해당리조트의 매니저와 사전협의를 통해 리조트 이용객에 대한 동향이나 의견청취를 통해 리조트의 운영상에 대한 문제점과 이용상의 특징에 대한 의견을 수렴하였다. 연구기법으로는 SPSS 22ver.을 사용하여, 빈도분석과 컨조인트 분석 기법을 활용하여 연구를 진행하였다.
연구결과 리조트 속성별 중요도를 확인하고, 9개의 리조트 속성별 선호도를 알 수 있었다. 컨조인트 분석결과 속성 중에 가장 중요한 요인은 리조트속성(33.1%)이 리조트 선택에 가장 중요한 요인으로 나타났고, 그 다음으로는 부대시설(32.2%)로 나타났고, 접근성과 가격은 낮은 효용도를 나타냈다. 리조트속성으로는 복합형, 휴양형, 산지형 순으로 나타났고, 산지형이 가장 낮은 효용도를 나타냈다. 접근성은 2시간정도의 거리가 가장 높게 나타났으며, 1인비용은 30만원 이상이 가장 높은 효용도를 보여주었다. 프로파일 효용도 분석에서는 7번째 카드로(3시간이상, 복합형, 레포츠+위락+문화+관광, 30만원 이상)의 조합이 가장 높은 선호도를 나타냈다. 그 다음으로 1, 2번의 모형이 높게 나타났으며, 가장 낮은 효용도를 나타낸 것은 8번째 카드로(1시간, 산지형, 위락+레포츠+관광, 10~20만원) 조합된 모형이 가장 낮은 속성으로 나타났다. 후속연구로는 리조트의 타속성에 대한 세부분석 및 이론을 정립하여, 국내 리조트의 추후 전망이나, 상품별 마케팅 전략을 다양하게 수립하여 이용객들의 만족도를 높일 수 있는 연구가 필요하다고 사료된다.The purpose of this study is to analyze the difference of visitors' attributes to members and nonmembers according to hybrid type, mountain type, and seaside type and to select optimal property. Therefore, by using the conjoint analysis technique for the selection attributes and preferences of the types of resorts travelers living in the metropolitan area, 200 weekend customers were asked to agree to participate during the period from November 1 to December 10, 2017. We conducted an online survey using the Google survey method. Before gathering data, we gathered opinions about the problems of the resort and the features of the resort by listening to the trends and opinions from the resort visitors through prior consultation with the manager of the resort. The study conducted frequency analysis and conjoint analysis using SPSS 22 version. As a result of the study, the importance of each resort property was confirmed and the preference of each resort property was found. Conjoint analysis showed that resort property (33.1%) was the most important factor for resort selection, followed by subsidiary facility (32.2%), accessibility, low price and low utility gave. Hybrid type, seaside type, and mountain type showed the highest resort properties and mountain type showed the lowest utility value. Accessibility was the highest at a distance of about two hours, and the cost of one person was more than 300,000 won. In the profile utility analysis, the seventh card (over three hours, hybrid type, leisure + entertainment + culture + tourism, over 300,000 won) showed the highest preference. The lowest level of utility was the eighth card (one hour, mountain type, amusement + leisure + tour, 10 ~ 200 thousand won). As a follow-up study, it is necessary to establish a detailed analysis and theories about the other attributes of the resort, and to establish the future prospects of domestic resorts and various marketing strategies for each product.