소비자생활협동조합(이하 생협)에 대한 사회의 인식을 살펴보기 위해 본 연구는 1993년부터 2016년까지 한국 주요 신문의 생협 관련 보도에 어떤 특징들이 나타나는지 분석하였다. 이를 위해 총 898건의 신문기사에서 주요 단어를 텍스트 마이닝을 통해 추출하였고, 신문기사에서 다룬 생협의 핵심주제를 확인하기 위하여 토픽 모델링을 수행하였다. 본 연구의 핵심 결과는 다음과 같다. 첫째, 생협을 다룬 신문기사의 전반적인 보도량이 꾸준히 증가해왔다. 둘째, 안전한 먹거리의 대안적 유통 플랫폼으로서만이 아니라 사회적 이슈에 반응하는 참여 주체로서 생협에 관한 보도가 활발히 이뤄지고 있다. 셋째, 생협의 경영, 생협과 정부 정책을 다루는 기사가 증가하고 있는데 생협의 사업규모 성장, 사회적경제 영역에서 생협에 대한 관심 증대의 영향으로 추정된다. 본 연구는 이러한 연구결과를 바탕으로 생협에 관한 신문기사가 생협의 핵심가치와 특징들을 전반적으로 보도하고 있음을 확인하였다.This study analyzed the coverage of consumer cooperatives by major Korean newspapers between 1993 and 2016 to examine social awareness of consumer cooperatives. The keywords from 898 newspaper articles were extracted using text mining, and topic modeling was conducted to identify the key themes regarding consumer-cooperative coverage in news reports. The results showed that the overall news coverage of consumer cooperatives has increased steadily. In addition, there has been active reporting on cooperatives not only as a distribution platform for safe food, but also as participants regarding social issues. Furthermore, the number of articles addressing the management of consumer cooperatives and the relationship between cooperatives and government policies has increased due to both the growth of consumer cooperatives and the increased interest in cooperatives in the social economy sector. Based on these results, the study confirmed that news articles about consumer cooperatives report on the cooperatives’ characters and core values.