문해교수자는 문해학습자에 대한 이해지평을 넓히면서 문해교수와 문해학습에 대한 식견을 갖춘 문해교육자가 되기도 한다. 본 연구에서는 문해교육계에서 활동하고 있는 세 명의 문해교육자와 그들의 생애에 대해 면 담하고, 면담내용을 전사한 자료를 분석하고 해석하였다.
이들은 문해교육에 참여하게 된 각기 다른 계기를 갖고 있으며, 문해교육 시작 이후 삶의 경로도 다르다. 그러나 이들은 비문해 상황에 대해 마음을 기울이고, 비문해에 대해 확장적 사유를 하고, 문해자로서 자신의 한계를 극복해 나간다는 공통점이 있다. 이들은 생애를 통해 ‘비문해자’를 특정한 대상을 지칭하는 고유명사적 의미로 사용하지 않고, 누구나 비문해자에서 문해자로 성장해 나간다는 발상의 전환을 함으로써 비문해의 문제는 비로소 우리의 문제가 되고 문해교수자와 문해학습자가 ‘공육한다’는 것을 시사한다.Some literacy teachers become literacy educators who have the professional ideas of literacy teaching and literacy learning, in the process of enlarging the horizon of understanding of literacy learners. In this study, I interviewed three literacy educators working in the area of literacy education about their life history, analyzed and interpreted the interview data.
The chances of their participating in the literacy education were different, then their courses of life were also different. But there are similarities in terms of concentrating heir minds about the situation of illiteracy, thinking about illiteracy extensively, and overcoming their limitation as literates constantly. Through the conversion of thought that don’t use ‘illiterate’ as the proper noun to indicate the certain group of person, we can recognize that everyone grows from illiterate to literate and the problems of illiteracy become ours, and have the idea that literacy teacher and literacy learner are co-educating.