본 연구에서는 교육실험 데이터를 이용하여 환경교육 프로그램을 통해 학교에서 친환경 실천을 체험한 학생들이 유사한 환경이슈나 비환경 영역에 속한 이슈에 대해 어떻게 반응하는지 살펴봄으로써 환경교육의 파급효과(spillover effects)를 분석한다. 본 연구에서 고려된 교육실험은 2014년부터 경주 선덕여고에서 일부 교사와 학생들이 진행해 온 <지속가능한 학교 만들기> 프로젝트이며 이 학교의 전교생을 대상으로 한 설문조사 결과가 실증분석에 사용되었다. 설문데이터에 따르면, ‘톱밥변기’를 중심에 둔 친환경 프로젝트에 참여한 학생들은 대조군에 비해 물과 인분 등 ‘톱밥변기’와 직접 관련된 매체에 대해 자연친화적인 태도를 보였다. ‘이변량 프로빗(BiProbit) 모델’을 이용한 실증분석 결과, 체험의 강도나 성격에 상관없이 앞선 시점에서 이루어진 친환경 교육이 이후 유사한 사안에 대해 친환경적 태도를 유도할 뿐만 아니라 빈곤퇴치활동에의 참가가능성을 높이는 영역간 파급효과가 존재함을 확인했다. 파급효과수준의 측면에서 보면, 체험강도가 강하고 교육과정에서 사회적 통념을 극복해야하는 교육체험이 그렇지 않은 체험에 비해 큰 영역내·영역간 파급효과를 유발한다는 점을 발견했다.In this study, we analyze the spillover effects of environmental education on pro-environmental and pro-social behavior. The environmental education project analyzed in this study is an action-based learning project called Sawdust Toilet Project(STP). STP is one of 8 projects that comprise the “Making a Sustainable School” program conducted at Seondeok Girls’ High School in Gyeong-ju since 2014. Compared to the control group, students who participated in the STP showed pro-environmental attitudes toward the media directly related to the STP (e.g. water and human excrement). An empirical analysis using the BiProbit model finds that environmental education not only induces similar pro-environmental behaviors but also increases the likelihood of participation in poverty eradication activities, regardless of the intensity or nature of the education experiences. In terms of the level of spillover effects, we find that education projects that need strong action-involvement and have to overcome social norms in the education process have a greater spillover effect within environmental issues and across social issues than those otherwise.