각 지자체에서는 지역경쟁력을 강화하기 위해 특별한 브랜드를 도입하고 다양한 관광이벤트를 개최하여 지역발전의 도모를 꾀하고 있다. 또한 통신기술의 발달로 SNS 수요가 폭증하고 있으며, 가상의 커뮤니티활동에 참여하는 것이 우리 삶의 일상이 되고 있다. 본 연구에서는 관광이벤트 브랜드와 SNS정보 및 참여의도(참여동기, 만족도, 충성도) 간에 관계성을 규명하였다. 연구 모형에 필요한 구성요인인 브랜드는 이미지・인지도・신뢰도, SNS정보는 편의성・신속성・흥미성, 참여동기는 일상탈출・재미추구・여가성을 선정하였다. 2017년 10월 27일의 여주오곡나루축제와 2017년 10월 28일∼ 10월 29일의 서울나눔대축제 방문객을 대상으로 설문뿐만 아니라 온라인 조사를 통해 11월 1일∼6 일 동안 이벤트 참가자의 SNS자료가 수집되었다. 총 400명 중 353명의 자료가 분석에 사용되었으며, 연구모형과 가설검정을 위해SPSS 23.0이 활용되었다. 관광이벤트 브랜드에서는 인지도가 이벤트에 참여한 이용자의 만족도에 영향을 미치지 않아, 이벤트주최자는 방문객의 만족도 제고를 위해 보다 효율적인 홍보와 지속적 품질향상을 위한 노력을 경주해야하며, 또한 SNS 이용자들의 만족도를 높이기 위해서는 간단하게 정보를 습득할 수 있는 기술적 향상에 보다 큰 주안점을 두어야할 필요가 있다. 이벤트 방문자의 참여동기에서, 재미추구는 만족도에 유의한 영향을 주고 있으나, 일상탈출과 여가성이 만족도에 유의한 영향을 미치지 않음을 알 수 있다. 따라서 이벤트나 SNS정보가 방문객에게 더 많은 재미, 흥미, 즐거움을 제공할 수 있는 브랜드 및 SNS정보를 개발하여 보다 많은 방문객의 참여활동을 제공할 수 있는 기회를 부여해야 할 것이다.In order to enhance the competitiveness of each region, we are introducing special brands and activating events. In addition, as the communication technology developed, there are many people using SNS such as Wei Bo, QQ, Wei Xin, and Facebook, among which SNS has become an important tool for people to participate in community activities. In this study, we derive the components of event brand, SNS characteristics, and participation motivation and investigated the relationship between satisfaction and loyalty. The characteristics of the brand, which are necessary factors for the research model, were selected as image, recognition, and reliability. The SNS characteristics were convenience, promptness, and interest, and participation motives were daily escape, fun pursuit, and leisure. The results and implications are as follows. In the brand characteristic of the event, profile has no significant impact on the satisfaction of the users who participate in the activity. Therefore, the enterprises carrying out the activity should effectively publicize to people in order to improve the satisfaction of customers, and should constantly strive to improve product quality. In order to improve the satisfaction of users using the SNS, it is necessary to further enhance the technical improvement of the mastery of information. This study is of great significance to the research and improvement of SNS characteristics. In the participants' motivation to participate, the pursuit of interest has a great impact on satisfaction, but daily escape and lesiure have no significant effect on satisfaction. Therefore, activities or SNS information will bring more fun and interest for people to develop brands and SNS information, as well as bring many opportunities for people to participate in activities.