의사소통 능력은 도덕적 대인관계 발달을 위해 필요하다. 의사소통 능력은 타인의 도덕적 요구 인식 및 수용과 이상적인 의사소통 공동체를 지향하면서 타인과 더불어 살아갈 수 있는 능력이기 때문이다. 그런데 미디어 세대인 초등학생들의 의사소통 방식은 이전 세대와 다르다. 이들은 면대면 뿐만 아니라 미디어를 매개한 의사소통을 한다. 즉 사람과 사람 사이뿐만 아니라 사람- 미디어- 사람, 사람- 미디어 사이에서 의사소통을 한다. 의사소통 방식의 변화는 정신구조 및 가치 및 태도에 직・간접적 영향을 주고 있다. 초등학생들의 의사소통능력을 함양하기 위한 도덕과 수업의 방향은 미디어세대의 변화를 반영하고, 도덕적 대인관계능력을 지향할 수 있는 능력을 길러주어야 한다. 즉 미디어 세계와 현실세계의 상호성을 수용하는 것과 동시에 의사소통의 궁극적인 목적인 좋은 삶을 실천할 수 있는 능력을 길러주어야 한다. 이에 우리는 초등학생들의 의사소통 능력을 함양하기 위한 방법으로 영화제작하기와 그 실제를 고찰하고자 한다. 영화제작하기는 미디어를 매개한 의사소통 과정・결과를 성찰할 수 있는 교육 콘텐츠가 될 수 있기 때문이다.Development of elementary school students’ communication skills are necessary for students' moral interpersonal relationships. Communication skills, tops the list of fundamental skills needed to moral interpersonal relationships. The media age arrives with a set of big communication challenges for traditional mainstream media. Many children learn how to use digital tools and how to operate within digital environments through playing with others. They are the media generation. They communicate between people - media - people, people - media as well as between people and people. Changes in communication skills have direct or indirect effects on mental structure and values and attitudes. Development for elementary school students' communication skills should reflect the change of communication in moral education. The direction of moral education is the reciprocity of the media world and the real world, and at the same time to develop the ultimate goal of communication. So we study to use film making as a way to develop the communication skills of elementary school students.