모바일 사용자의 증가에 따라 정보접근에의 동일한 권리를 위한 접근성을 준수한 모바일 콘텐츠와 서비스의 제공이 필요하다. 모바일은 웹 방식과 앱 방식으로 이원화되어 사용하고 대부분의 기업에서는 동일한 서비스를 웹과 앱 방식으로 제공하고 있으며 사용자들은 동일한 수준의 사용경험을 기대한다. 이에 본 논문에서는 동일한 서비스를 모바일 웹과 모바일 앱 방식으로 제공하는 경우 동일한 수준의 접근성을 제공하는지를 알아보고자 모바일 포털 웹과 모바일 포털 앱의 접근성을 평가하고 비교하였다. 평가결과 동일한 포털 사이트라 할지라도 작동 방법에 따른 차이점을 가지고 이와 함께 접근성 준수 역시 차이를 가지는 것으로 조사되었다. 본 논문의 평가결과에서는 정부의 접근성 실태 조사의 대상인 모바일 앱의 접근성이 모바일 웹의 접근성 준수보다 더 나은 것으로 평가되어 모바일 접근성 향상을 위해서는 개발자의 의식제고와 함께 정부의 정책적인 주도가 필요할 것이라 사료된다.As the number of mobile service users increases, mobile contents and services that observe accessibility requirements should be provided for equal rights to access information. Mobile services are used in dual methods, a web method and as an app method. Therefore, most companies provide the same services in both app and web methods and users expect the same level of use experiences. In this respect, in this paper, the accessibility of mobile portal webs and that of mobile portal apps were evaluated and compared to see whether the same level of accessibility is provided when the same service is provided in the mobile app and mobile web methods. The results of evaluation indicated that even in the case of the same portal site, mobile webs and mobile apps have differences according to operating methods along with differences in the observance of accessibility requirements. Since the results of evaluation in this paper indicate that the observance of accessibility requirements by the mobile app method, which is the subject of the government's accessibility status survey, is better than that of the mobile web method, along with the enhancement of the awareness of developers, the government's policy lead is considered necessary for enhancement of mobile accessibility.