본 연구는 장애학생의 일반교육과정접근과 교육내용의 통합을 향상시키기 위해 예비 초등특수교사의 교수 역량 강화를 목적으로 하였다. 이에 초등 특수학급에 배치되어 시간제 통합교육을 받고 있는 특수교육대상학생 1명을 대상으로 17명의 예비 특수교사가 교수적 수정을 적용하여 설계한 사회과 교수학습과정안의 내용을 분석하고, 예비교사들의 교수 효능감 변화를 살펴보았다. 주요 결과 첫째, 교수적 수정 5대 영역별 하위요소에 따라 빈도의 차이가 다소 존재하지만 예비교사 전체가 모두 적용한 교수적 수정의 영역은 교수환경, 교수집단, 교수방법, 교수내용의 수정으로 나타났다. 둘째, 교수적 수정을 적용한 교수학습과정안은 학습목표, 교수·학습 방법, 평가방법 모두 대상 특수교육학생의 교육적 요구에 따라 수정되어 이에 대한 예시를 제공하였다. 마지막으로, 개인적 및 일반적 교수 효능감은 모두 사전-사후의 평균 차이가 유의미하게 있었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 논의 및 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.The purpose of this study is to enhance instructional competency of pre-service special education teachers for instructional adaptations, improving the access to the general education curriculum and the curriculum integration of students with disabilities. Accordingly, this study aimed to analyze the contents of lesson plans designed by applying the instructional adaptations of pre-service teachers for an elementary student with special needs who was educated in a inclusive social studies class. Also, the changes of teacher efficacy of pre-service teachers were analyzed. As results, first, there were different frequencies of implementations for the five areas of instructional adaptations, but all of the pre-service teachers implemented instructional modifications in the areas of instructional environment, grouping, instructional methods, and instructional contents. Second, the examples of the learning goals, instructional methods, and evaluation methods were provided in their modified lesson plans with the assignment sheets for implementing instructional adaptations. Lastly, the differences between pre- and post- teacher efficacy for both individual and general efficacy domains were statistically significant. Based on study findings, implications for future research were discussed.