이 연구는 지적장애 학생의 읽기 기술 개선에 변별⋅촉구⋅용암 기법을 통합한 읽기 교수 프로그램이 효과적인지를 알아보고자 시도되었다.
이 연구의 대상 학생은 Y시에 소재한 특수학교의 고등학교 3학년에 재학 중인 지적장애 3급 남학생 1명이다. 연구기간은 회기 당 40분씩 총 20회기였으며 주당 4-5회 수행하였다. 중재도구는 변별⋅촉구⋅용암 기법을 통합하여 구성한 읽기 교수 프로그램이고 설계는 AB 설계를 연구 특성에 맞게 변형하여 사용하였다. 이 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 읽기 교수 프로그램을 통해 지적장애 학생의 읽기 속도가 긍정적으로 변화하였다. 둘째, 읽기 교수 프로그램을 통해 지적장애 학생의 오류 백분율이 긍정적으로 변화하였다. 셋째, 읽기 교수 프로그램을 통해 지적장애 학생의 이해력이 긍정적으로 변화하였다.
이상의 연구 결과를 종합하여 볼 때 변별⋅촉구⋅용암 기법을 통합하여 적용한 읽기 교수 프로그램은 지적장애 학생의 읽기 능력을 향상시킬 수 있는 효과적인 읽기 전략이 될 수 있으며, 교육현장에서 이 학생들의 읽기 능력을 향상시키기 위해 적용해볼 수 있는 하나의 방안이 될 수 있을 것으로 보인다.The purpose of this study was to examine the effects of discrimination⋅prompt⋅fading program on reading skill of student with Intellectual Disability. The subject of study was a intellectually disabled male student who is in special school at Y city. The research design of the study was a modified AB. The results of the study were as follows. First, discrimination⋅prompt⋅fading program was effective in shortening reading seconds of student with intellectual disability. Second, the program was effective in reducing errors for student with intellectual disabilities. Third, the program was effective in improving comprehension of student with intellectual disabilities.
These findings suggest that discriminative⋅prompt⋅fading program has effects on reading skills of student with intellectual disability. This method of instruction can be applied to other students with intellectual disability at school.