본 연구의 목적은 기술적 문제와 기술적 문제해결의 개념과 구성요인을 탐색하고, 이를 통해 모형을 도출하여 균형적인 기술적 문제해결학습의 기초를 마련하는 데 있다. 이를 위해 기술적 문제와 기술적 문제해결에 관한 문헌을 고찰하여 기술적 문제의 유형, 문제의 구조화 수준, 기술적 문제해결의 과정을 반영한 기술적 문제 모형과 기술적 문제해결의 큐빅 모형을 구안하고자 하였다. 연구의 결과 곤란처치, 개발, 설계, 발명의 네 가지 기술적 문제 유형과 비구조화, 반구조화, 구조화의 세 가지 문제 수준을 고려한 12개의 기술적 문제 영역을 반영하는 기술적 문제 모형을 도출하였다. 그리고 문제이해, 구상, 실현, 평가의 기술적 문제해결 과정을 고려한 기술적 문제해결의 큐빅 모형을 완성하였다.The purpose of this study was to explore the concepts and components of technological problems and technological problem solving, to derive a model and to lay the foundation for balanced technological problem solving learning. To this end, we reviewed the literature on technological problems and technological problem solving, and devised a technological problem model and a cubic model of technological problem solving reflecting the area of technological problem, the level of technological problem, and the process of technological problem solving. As a result, we derived a technological problem model that reflects 12 technological problem areas considering the types and levels of technological problems, and completed a cubic model of technological problem solving considering the technological problem solving processes of problem understanding, conception, realization, and evaluation. Based on this research, it is proposed to analyze and study the technological problems presented in the current curriculum, and to study the characteristics of learners in the technological problem solving process.