유튜브는 최근 가장 빠르게 성장하고 있는 플랫폼으로 이용이 급증하고 있다. 유튜브 관광콘텐츠는 이용자가 직접 제작할 수 있다는 플랫폼의 장점으로 인하여 이용자들의 의사결정에 지대한 영향을 미치고 있다. 이에 본 연구는 유튜브 관광콘텐츠의 특성이 이용자 만족도, 지속이용의도, 관광콘텐츠 시청 후 정보공유 의도에 미치는 영향을 조사하는데 목적을 뒀다. 이를 위하여 설문조사는 최근 6개월 내 유튜브 관광콘텐츠를 이용해 본 경험이 있는 이용자를 대상으로 진행되었으며, 분석은 279부의 유효 표본으로 실시되었다. 연구결과, 첫째, 유튜브 관광콘텐츠 이용만족에는 오락성, 신뢰성, 정보성, 다양성이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 유튜브 관광콘텐츠 이용자의 이용만족은 지속이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 유튜브 관광콘텐츠 이용자의 이용만족은 정보공유의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과는 유튜브 관광콘텐츠 특성을 이해함으로써 이용자들의 욕구에 부합하는 양질의 관광콘텐츠 개발을 위한 실증적 자료를 제공하고, 관련 연구의 확장에 기초자료를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
Tourism contents on YouTube that is created by users have a positive impact on potential tourists’ choices. The purpose of this study is to investigate the effect of characteristics of YouTube tourism contents on user satisfaction, continuous use intention, and information sharing intention after viewing tourism contents. To this end, a survey of Koreans who have use the YouTube tourism contents within the previous six months is conducted and 279 valid responses are analyze. The findings demonstrat the followings: First, Entertainment, Reliability, Informativity and Diversity of YouTube tourism contents have a positive effect on user satisfaction. Second, user satisfaction of YouTube tourism contents have a positive effect on continuous use intention. Third, user satisfaction of YouTube tourism contents have a positive effect on information sharing intention. This result provides useful empirical data for developing high-quality tourism contents that meet user's needs, helping understand characteristics of YouTube tourism contents and also serves as the basic data on which related researches can expand.