이 연구의 목적은 초등 실과교육에서 인공지능과 관련한 국내의 연구 동향을 분석하는 데 있었다. 이를 위하여 RISS에서 초등, 실과, 컴퓨터, 정보, 로봇, 소프트웨어, 코딩, 4차 산업혁명, 인공지능 등의 키워드로 검색하여 1992년부터 2020년 5월까지 총 152편의 논문을 선정 및 분석하였다. 실과교육 연구 내에서 인공지능 용어를 직접 사용하는 연구는 많지 않지만, 인공지능의 기반이 되는 하드웨어 및 소프트웨어에 해당하는 컴퓨터, 로봇, 프로그래밍 등을 주제로 하는 연구는 활발하게 이루어졌다. 연구 유형의 동향은 개발연구 40편, 조사연구 30편, 실험연구 28편 등의 순으로 많았다. 연구 내용의 동향은 교육내용·교육과정 연구 34편, 교재·자료·교구 연구 34편으로 많았으나, 교수학습·평가연구 14편, 교육 본질 연구 2편으로 적은 편이었다. 인공지능 관련 연구의 세부 주제는 2000년대 전후로 컴퓨터와 정보, 2000년대 후반은 발명, 이후 2015년까지는 로봇, 그리고 2018년부터는 소프트웨어 교육 등으로 확장 전이되는 모습을 보였다. 또한, 인공지능 관련 세부 주제별로 연구 내용의 동향을 살펴보면, 컴퓨터·정보 주제는 교육내용과 교수·학습 및 평가 연구가 균형적으로 이루어졌으나, 교육 효과성 연구가 부족한 편이었다. 전기·전자·발명 주제는 교육 효과성과 교육 본질에 대한 연구가 부족한 편이었다. 로봇 주제는 교육내용, 교육효과성 및 교육개선 연구는 이루어졌으나, 교수·학습 및 평가에 관한 연구가 부족한 편이었다. 소프트웨어 주제는 교육 본질에 관한 연구나 실과교육 내 타 주제와의 연계·융합교육에 관한 연구가 부족한 편이었다. 이 연구의 분석 결과를 토대로 초등 실과교육 내에서 인공지능이라는 용어를 사용하는 직접적 연구의 확대 필요성, 인공지능을 다루는 것에 대한 교육적 본질과 의미 연구의 필요성, 융합교육 관점에서 인공지능을 다루는 연구의 필요성, 실과교육 학자들의 초등 인공지능 및 소프트웨어 교육 연구 참여 활성화 등의 과제를 제언하였다.The purpose of this study was to analyze domestic research trends related to artificial intelligence in elementary practical arts education. To achieve the purpose of this study, RISS database was searched by key words such as elementary, practical arts, computer, information, robot, software, coding, 4th industrial revolution, artificial intelligence, and a total of 152 papers were selected from 1992 to May 2020 to analyze the research trends. Although there have not been many studies that directly use artificial intelligence terms in practical arts education researches, studies on detailed themes such as computers, robots, programming, which are hardware and software that are the basis of artificial intelligence, have been actively conducted. The trends of the research types were followed by 40 development studies, 30 survey studies, and 28 experimental studies. The trend of the research contents was large with 34 studies on educational contents and curriculum, 34 studies on textbooks, materials, and teaching aids, but was insufficient with 14 studies on teaching and evaluation, and 2 studies on the nature of education. The themes of researches related to artificial intelligence have been extended to computers and information around the 2000s, inventions in the late 2000s, robots until 2015, and software education from 2018. In addition, the trend of research content was analyzed for each themes related to artificial intelligence, and its implications were derived. Based on the results of this study, the researcher suggested expanding direct research using the term artificial intelligence, conducting research on the exploration of the educational nature and meaning of artificial intelligence, and conducting research on artificial intelligence in terms of convergence education within practical arts education.